Triangle of Sadness

The Triangle of Sadness

Filmen er en skarp og meget morsom samfundssatire. Først får vi præsenteret det gennemgående unge par, der lever af deres udseende som model og influencer. De er optaget af sig selv og penge og uden selv at vide det både morsomme og tragiske. Så følger det næste niveau af samfundssatire, hvor parret har vundet et luksus-cruise med meget rige mennesker, som kommer ud i en storm og forliser og lander på en øde ø, hvor rollerne i den grad byttes om.

Instruktøren, der allerede med sine forrige film, Force Majeure og The Square, som vi begge har vist i filmklubben, havde markeret sig stærkt, vandt fortjent

guldpalmen i Cannes sidste år. Filmen er på en gang meget morsom og velspillet, samtidig med at den virkelig vil noget, nemlig tegne et barsk billede af hvor det kapitalistiske klassesamfund har ført os hen. Det er virkelig blændende!

 

 

Hvor kragerne vender.

Nej, det er ikke i Gørlev, de gør det i denne film, men det kunne det såmænd godt ha været!

Laura har forladt sin ”bondske” hjemegn til fordel for et bohemeagtigt kunstnerliv i København. Hun har endda skrevet en roman om dette kedsommelige og indskrænkede landboliv, hun har forladt, så da hun inviteres tilbage til gården til brorens bryllup, udvikler det hele sig til et voldsomt familieopgør og kultursammenstød. Især da hun opdager, at brorens kommende ægtefælle er ingen ringere end den pige, der mobbede hende i skolen!

Det er en underholdende og velspillet film, som på mange måder tegner et fint billede af de store kulturforskelle, der findes selv i vores lille land. Og det lykkes faktisk den debuterende instruktør at vise ”fejlene” på begge sider, og hvor svært det kan være i en familie, hvor alle jo i grunden elsker hinanden, at forstå og respektere de kulturelle og samfundsmæssige udviklinger, der sker i hastigt tempo i dag og som vi er underlagt. Rosalinde Mynster gør det godt som Laura, der er i klemme!

Rose

Det er Niels Arden Oplevs ny meget personlige film, vi lægger ud med. Det har flere af hans film ganske vist været, men her slår han det selv i en slags nonfiktiv prolog til filmen ligefrem fast.

Filmens dominerende hovedrolle som Rose spilles betagende af Sophie Gråbøl. Hun er en psykisk syg midaldrende kvinde, der på initiativ af hendes søster, der også ledsager hende, rejser tilbage til Paris, for der at genkalde sig en ungdomstid, hvor hun var rask og oplevede en stor kærlighed.

Rejseformen er selskabsrejsen i bus, så en række danske mennesketyper fremstilles som baggrund for Rose, hvilket dels er underholdende og dels medvirker til at karakterisere Rose og hendes personlighed.

Det er en meget smuk, livsklog og seværdig film, som Gørlev Filmklub starter den ny sæson med.

The kindness of strangers

28.4.2022  Sæsonafslutning med kort generalforsamling inden filmen

The Kindness of Strangers 

Ved et tilfælde slutter vi af med to film med samme udgangspunkt: De er begge lavet af kvinder og tager udgangspunkt i et voldeligt ægteskab. Og begge fortæller gribende historier om menneskelig godhed i en ond verden.

I Lone Scherfigs ny film følger vi forskellige ”tilfældige” personer, der i et koldt og barsk New York møder hinanden. Den første er Clare, der som sagt flygter til byen for i dens menneskemylder at finde beskyttelse mod den voldelige ægtemand. Hun møder Marc, netop løsladt fra et andet fængsel, og derefter andre fortabte sjæle i andre former for nød og krise. En forfalden, tidligere glamourøs restaurant danner rammen om dette ”ensembledrama”. Her flettes karaktererne ind og ud af hinandens liv, mens de lidt efter lidt opdager, at deres håb og redning ligger i mødet med andre medmennesker.

Filmen viser betagende smukt, at tilfældige sammentræf og øjeblikke af kærlighed kan få overraskende og opløftende følger. En stærk og varm film!

Erna i krig

Erna i krig

I foråret 1918 under 1.verdenskrig er Tyskland trængt og har brug for alle sine unge mænd i skyttegravene. Også de nordschlesvigske, altså sønderjyderne, som for de dansksindedes vedkommende jo slet ikke opfatter krigen som deres. Den enlige mor Erna vil gøre hvad som helst for at beskytte sin lettere retarderede søn, og forklædt som mand drager hun med Kalle i krig, da også han indkaldes.

Det er grundhistorien i det sønderjyske makkerpar Erling Jepsen og Henrik Ruben Genz’ ny film. Denne gang har instruktøren dog forvandlet den finurlige tone i Jepsens forfatterskab til det mere alvorlige. Han har med Ekko’s og Politikens anmelder ”gjort den skæmtsomme skrøne til den semitragiske skæbnefortælling”. Ja, faktisk er det blevet en repræsentativ og glimrende krigsfilm om sønderjydernes ufrivillige deltagelse i 1. verdenskrig. Og så spilles Erna jo eminent af Trine Dyrholm, ”i hvis ansigt, der sker mere end på alverdens slagmarker”, som Berlingerens anmelder skriver.

Druk

Anden film, klokken ca. 20.00:

Druk

 Efter maden ser vi den danske Oscar-vinder, Thomas Vinterbergs Druk.

Bestyrelsen synes ikke vi kunne komme uden om at vise den. Det er trods alt en af verdens fornemste filmpriser, den har vundet, selv om vi faktisk er ganske delte i vores vurderinger af filmen.

Filmen skildrer en gruppe midtvejs-kriseramte, mandlige gymnasielærere, der kommer på den ide at afprøve en norsk psykiaters teori om, at mennesket for at agere optimalt bør være alkoholpåvirket. De begynder altså at drikke i hverdagen. Det er grundideen i filmen. Og mange, nok mest mænd, kan da sagtens genkende den tanke, at de ved bestemte lejligheder, hvor de har haft en lille skid på, også har været mere vellykkede i deres samvær med andre mennesker, fået omgivelserne til at le, charmeret damerne etc. Kort sagt, været en bedre udgave af sig selv! Thomas Vinterberg opfatter selv filmen ” som en hyldest til berusende livsudfoldelse”.

Er I enige? Døm selv! Se eller gense den! Det er under alle omstændigheder en meget spændende og velspillet film.

Undtagelsen

Undtagelsen

 

Aftenens film blev valgt af medlemmerne som jokerfilm sidste år, men blev aflyst som følge af corona-nedlukningen. Den skal vi naturligvis se alligevel i år!

Den er en filmatisering af Christian Jungersens mesterlige roman af samme navn fra 2004 og veksler mellem at være et kammerspil-lignende psykologisk drama og en international thriller. Altså mellem 4 kvinders intriger mod hinanden på et kontor og det tyvene århundredes værste folkedrab. Bogens og filmens formål er at vise at der ikke er nogen forskel hvad angår ondskaben i begge verdener. Forbindelsen mellem de to verdener består i, at kontoret, hvor de 4 kvinder er ansat, tilhører Dansk center for Information om Folkedrab.

Det er altid svært at få alle en romans intentioner med i en film, og det gælder også her, men castingen af og skuespillet af de fire kvindelige hovedroller gør Undtagelsen til en yderst seværdig filmatisering, selv om man, som Sdf’s anmelder skriver, ”forlader biografen fyldt med en følelse af ubehag efter mødet med så megen ondskab”.

Falling

Falling

 

Aftenens film viser mødet mellem John Petersen, der bor med sin mandlige samlever og deres adoptivbarn i Californien, og hans far, der er landmand fra Midtvesten, men ikke længere kan passe sin gård og derfor hentes af sønnen med henblik på at finde en beskyttet bolig til ham nærmere på. Det bliver ikke noget vellykket møde, for faderen er i sin begyndende demens både forvirret og grov og vulgær i sit bøssehad og i sin afstandtagen til alle former for afvigelser fra hans konservative normer.

Den dansk-amerikanske multi-talentfulde Viggo Mortensen har lavet en film, hvor han både er instruktør, manuskriptforfatter og spiller den ene hovedrolle som John. Det er på en gang en meget personlig film om forholdet mellem en gammel, halvdement far og hans midaldrende søn, og samtidig en film, der tydeligt viser det moderne Amerikas splittede tilstand. Som i Viggo Mortensens tidligere film, vi har vist i klubben: I Captain Fantastic var det opdragelsesmetoderne og livsstils-forskellene, i Green Book var det halvtredsernes racemæssigt splittede USA, her går splittelserne på kryds og tværs, men lige dybe.  Det er et voldsomt drama.

Madklubben

Velkommen tilbage i Gørlev Filmklub!

Velkommen til en gratis forsmag på den ny 35. sæson 2021-22, som starter næste torsdag.

Velkommen til den udskudte generalforsamling i den gamle, mærkelige corona-sæson 2020 -21. Formand og kasserer vil kort berette om hvordan det gik.

Og så
Velkommen til en ny dansk komedie, der fik en uretfærdig modtagelse pga. lukkede biografer i fjor. Den handler om tre aldrende veninder, der alle har deres lig i lasten, og som tager på kokkekursus i Italien. For som den debuterende instruktør siger: ”Jeg vil huske publikum på, at det aldrig er for sent, ligegyldig hvor gammel man er. Inspirere dem til at kaste sig ud, hvor de ikke kan bunde. Og vigtigst af alt – aldrig glemme deres venskaber!”

Når veninderne er Kirsten Lehfeldt, Kirsten Olesen og Stina Ekblad kan det ikke undgå at blive andet end inspirerende, livsklogt og sjovt!

 

En hvid hvid dag

En hvid, hvid dag
Island brillerer på filmområdet i disse år. Også på krimiområdet, som aftenens film velsagtens må rubriceres under, selv om den mest fremstiller en mands traumebearbejdning.

Filmen skildrer en politimands liv efter hans kones død ved en trafikulykke. Han lukker sig inde og vil ikke tale om sit tab, men tingene ændrer sig, da han under oprydningen af konens efterladenskaber opdager, at hun har været ham utro.

”Med En hvid, hvid dag gør den unge instruktør et uudsletteligt indtryk og indtager sin plads blandt europæisk films største talenter. Han har her begået en lille perle af en ”traume-krimi”, der lydefrit opnår harmoni mellem kunstnerisk udtryk og engagerende fortælling”, som filmtidsskriftet Ekkos anmelder slutter sin rosende omtale af filmen.