SIR

SIR

 

Filmen her indgik i forrige sæsons aflyste program. Den fortjener at blive set, og derfor tager vi den op i år.

Indien er kendt for sine Bollywood-film, men aftenens film viser, at der også laves andre og mere seriøse film i det store land. Langsomt og smukt skildrer SIR to meget forskellige indere i storbyen Mumbai: Den desillusionerede overklassedreng Ashwin, der både har et mislykket arrangeret ægteskab og en tid i USA med forfatterdrømme bag sig, før han kaldes hjem for at indgå i farens store entreprenørvirksomhed, og den fattige landsbypige Ratna, tvangsgift som helt ung og kort tid efter enke uden forsørgelse, der må tjene som tjenestepige i storbyen, men stadig har sine næsten umulige designer-drømme intakt.

Ensomme i storbyen lever de to op og ned af hinanden – de ses ofte hver for sig i hvert sit billede i den smukt fotograferede film. En kærlighed udvikler sig langsomt mellem dem, men en umulig en af slagsen, fordi Indiens klasse- og kastesystem synes uoverstigeligt.

Filmen giver et fint indblik i det moderne Indien, og historien gør et stærkt indtryk.

SIR

SIR
Indien er kendt for sine Bollywood-film, men aftenens film viser, at der også laves andre og mere seriøse film i Indien: Langsomt og smukt skildrer SIR to meget forskellige indere i storbyen Mumbai: Den desillusionerede overklassedreng Ashwin, der både har et mislykket arrangeret ægteskab og en tid i USA med forfatterdrømme bag sig, før han kaldes hjem for at indgå i farens store entreprenørvirksomhed, og den fattige landsbypige Ratna, tvangsgift som helt ung og enke uden forsørgelse efter få måneder, der må tjene som tjenestepige i byen, men stadig har sine store, næsten umulige designerdrømme intakt. Ensomt i storbyen lever de to op og ned ad hinanden – de ses ofte hver for sig alene i hvert sit billede i den smukt fotograferede film. En kærlighed udvikler sig langsomt mellem dem, men en umulig en af slagsen, fordi Indiens klasse- og kastesystem synes uoverstigeligt.

Filmen giver et fint indblik i det moderne Indien, og historien gør et stærkt indtryk.

Monsoon wedding

I  filmklubbens barndom, vist i 89, viste vi denne indiske instruktørs debutfilm, “Salaam Bombay”, og den husker vi for det gode. Det er sjældent indisk film når til os, selv om Indien vistnok er verdens mest produktive filmnation. Men nu er det sket for endnu en af hendes film der vandt Guldløven i Venedig. Aftenens film handler om en moderne indisk storby-familie der står midt mellem tradition og modernitet, og den minder derfor tematisk om “Yi YI” som vi viste i efteråret, selv om “Monsoon Wedding” primært er en komedie og derfor ikke når så dybt i skildringen af sine karakterer. I filmen følger vi et bryllupsarrangement i en middelklassefamilie i New Delhi. Slægtninge fra nær og fjern strømmer til den store fest, og for mange bliver det til en oplevelse ud over det sædvanlige med store sammenstød mellem de gamle traditioner og den ny tids mere overfladiske manerer. Under festen dukker de enkelte familiemedlemmers skjulte drømme og hemmeligheder op til overfladen, og hvad det angår kan filmen næsten minde om Thomas Winterbergs berømte dogmefilm hvor familiehemmelighederne også kom ud af skabet! Alle er efter festen en smule klogere: følelserne har fået frit løb, nogen har fundet hinanden, andre er gået fra hinanden, men ingen der har været med til festen har undgået at blive en smule påvirket af den euforiske livsglæde der hviler over alt i denne livsbekræftende, indiske ode til livet.