Aquarius

Den brasilianske musikkritiker Clara overlevede som ung brystkræft ved at få fjernet sit ene bryst. Nu er hun 65 år gammel, enke med tre voksne børn og eneste tilbageværende beboer i boligkomplekset Aquarius, som et boligselskab er ved at opkøbe. De mangler bare at overtale Clara til at fraflytte sin lejlighed, og da de tager ufine metoder i brug, begynder Clara at slå fra sig.

Flugten til Nice

De jødiske brødre Maurice og Joseph nyder barndommen i 1940’ernes Paris, men tyskernes besættelse af landet bekymrer deres far. Han sender drengene i sikkerhed i Nice i det sydlige Frankrig, hvor de får besked på at holde sig i skjul, indtil resten af familien kan slutte sig til dem. Drengenes uledsagede rejse gennem det okkuperede rige bliver lang og fyldt med farer.

Sælgeren

Det iranske ægtepar Emad og Rana, der begge medvirker i en teateropsætning af ‘En Sælgers Død’, tvinges til at flytte fra deres hjem og må i desperation leje en ny lejlighed gennem en kollega. Lejligheden viser sig at have været beboet af en promiskuøs kvinde, og en dag, da Rana er alene hjemme og i bad, aflægger en af den tidligere lejers herrebekendtskaber lejligheden et besøg.

Ud af intet

Katja får vendt vrangen ud på sit liv, da hendes kurdiske mand og deres seksårige søn omkommer i et bombeattentat i Hamborg. To nynazister arresteres for attentatet, men da retssagen ikke går som ventet, driver Katjas sorg og hævntørst hende til selv at tage affære.

Call me by your name

17-årige Elio er søn af en berømt lingvist og bor med sin familie i det skønne og solrige Norditalien, hvor de lyse dage synes at vare evigt, og havens træer bugner af modne abrikoser. Da faderens praktikant, amerikanske Oliver, bliver indlogeret i huset over sommeren, opstår der en uventet tiltrækning mellem den kunstnerisk anlagte teenager og den flotte, begavede og voksne gæst.

 

The Square

Danske Christian er kurator på et svensk museum for moderne kunst. Her skal han lancere installationen ‘The Square’, der opfordrer til medmenneskelighed, næstekærlighed og tillid. Samtidig får Christian stjålet sin tegnebog og telefon på åben gade. Stik imod de idealer, som kunstværket besynger, reagerer Christian ved at konfrontere de personer, som han mistænker for tyveriet.

Stefan Zweig – Farvel til Europa

Dobbeltfilmarrangement
1. film af 2 denne dag er denne som vi sætter i gang kl. 16.00 – Dørene åbnes kl. 15.30
Gode film og god mad passer sammen. Vi fortsætter vores tradition med to film og middag. Tilmelding er nødvendig senest onsdag d. 11 november på tlf. 4057 8804 eller 5885-5209.
Man er naturligvis velkommen til at se begge film eller blot den ene. Med/uden spisning.

Under nazismens opvågnen i Tyskland føler den populære østrigske og jødiske forfatter Stefan Zweig sig truet, og han rejser derfor i 1936 til Rio de Janeiro i eksil. Zweig har både svært ved at identificere sig med den politiske tidsånd i Europa og kravet til ham om kategorisk at fordømme den tyske befolkning. Samtidig forelsker han sig i Brasiliens multikulturelle samfund.

 

 

Loveless

Det russiske ægtepar Sjénja og Boris skal skilles, da de begge har fundet nye partnere. De bor dog stadig sammen, men kan ikke længere fordrage synet at hinanden. Det store stridsspørgsmål er forældremyndigheden over deres 12-årige søn, Aljósja. Efter at den ulykkelige dreng overhører et særlig modbydeligt skænderi mellem forældrene, stikker han af hjemmefra – men er han overhovedet savnet?

Det spritnye testamente

Bemærk!
Vi starter med Generalforsamling kl. 19.30. Herefter viser vi:

Dette bliver vist garanteret den mest gakkede komedie, der har været vist i Gørlev Filmklub! Og måske har vi ladet os forføre af Sdf’s anmeldelse! Flertallet af de øvrige anmeldelser–læst efter valget! –er mildest talt ”blandede”!

Men altså: I denne belgiske komedie, eller hvad vi nu genre-mæssigt skal kalde filmen, bor Gud i Bruxelles, også kendt som paradis, og er en sur gammel mand, permanent iklædt en snusket badekåbe og tøfler, gift med en underkuet kone og med en søn, JK, der er stukket af hjemmefra. En dag får også den 10-årige datter Ea nok af den tyranniske fader og beslutter at drage hjemmefra for at fuldføre bror JK’s påbegyndte mission. Hun samler en flok disciple, og gennem deres historier får hun forfattet et spritnyt testamente, der ikke handler om lidelse og ondskab, men om kærlighed og sandhed.

Det lyder weird og er måske mere et eventyr eller en moralitet, der på en kulsort, humoristisk måde får behandlet livets store problemer. En stund har man mødt fantasiens mulighed for at verden kan blive anderledes – eller man er gået skrigende bort!

Dørene åbnes kl. 19.00 – Cafeen er åben
19.30 Generalforsamling
Filmstart lidt før kl. 20.00
Halvvejs i filmen holdes et kvarters pause hvor Cafeen også er åben

Bemærk !
Denne torsdag er ekstraodinært i lige uge p.gr. af Påsken. 

 

Dagen i morgen

Instruktøren skylder en dansk farfar sit spøjse navn, men er ellers meget fransk. Og ung, bare 36 år og med flere prisbelønnede film bag sig. At hun kan lave en så fremragende film om en næsten 60-årig filosofilærers livsopbrud, er imponerende.

I filmen underviser Nathalie i filosofi på et gymnasium i Paris. Hun er en passioneret omkring sit arbejde, og hendes tid bruges ellers på mand og to børn, de tidligere studerende og en meget dominerende mor, som er syg. Nathalies verden bliver en dag vendt på hovedet, da ægtemanden pludselig forlader hende til fordel for en anden kvinde. Hun må nu starte på ny i livet og opdager en frihed, hun ikke kendte til før.

Mia Hansen-Løve fik sølvbjørnen som bedste instruktør ved Berlinfestivalen sidste år for med sin stille iagttagende distance at registrere denne overflødiggjorte kvindes liv. Men ifølge Ekkos anmeldelse er det Isabelle Huppert, der skulle have vundet prisen for bedste kvindelige hovedrolle  ( prisen gik nu efter min mening fortjent til Trine Dyrholm for hendes rolle i Winterbergs Kollektivet!) , for ”der er simpelthen ikke nok superlativer i det danske sprog til for alvor at beskrive den pragtpræstation, som Huppert lægger for dagen”.

Dørene åbnes kl. 19.00 – Cafeen er åben
Filmstart kl. 19.30
Halvvejs i filmen holdes et kvarters pause hvor Cafeen også er åben