Krudttønden
Spillestedet på Østerbro, som har givet navn til aftenens film, kender vi jo bedst som stedet, hvor Danmarks hidtil eneste terrorangreb tog sin begyndelse. Manuskriptforfatter og instruktør Ole Chr. Madsen har lavet filmen herom, ligesom Erik Poppe gjorde for Norges endnu værre terrorangreb i Oslo og på Utøya, som vi viste i filmklubben sidste år. Begge film er sobre og taktfulde i deres fremstilling trods deres forfærdelige emne.
I aftenens film er formålet så tydeligt at skabe et præcist og overskueligt billede af, hvordan landet lå og byen så ud, da skuddene faldt. Skiftet mellem lange talescener og korte sekvenser, mellem selskaber i middelklassehjem og overvågningsbilleder af det danske parallelsamfund, skaber både filmisk fremdrift og virkningsfulde personportrætter. Det er på en gang ”en respektfuld og rasende film”, som Sdf’s anmeldelse så originalt slutter.
Ole Christian Madsen tegner i denne film et fascinerende portræt af en af de store gåder i dansk musikhistorie, Eik Skaløe, der brændte så klart og døde i en alder af bare 25 år.
Eik møder den unge fredsaktivist Iben Nagel Rasmussen og forelsker sig hovedkulds. Men Iben er barn af tiden og tager parolerne om fri kærlighed og sex alvorligt. Hun fornægter den personlige ejendomsret og vil ikke nøjes med én mand. Som i et klassisk trekantsdrama indleder han derfor en kamp for at vinde hendes kærlighed. Som poet og sanger besynger han konstant sin kærlighed til hende, men må til sidst erkende sit nederlag. I 1968 rejser han uden sin elskede Itsi Bitsi til Nepal, drømmenes land i øst, en rejse han aldrig vender hjem fra.
Man er som sædvanligt velkommen til enten en af filmene eller begge film med eller uden middag imellem.
Bemærk DOBBELTFILM-ARRANGEMENT Lørdag d 28. januar
med mulighed for spisning imellem de to film.
Dørene åbnes kl 15.30
Cafe fra 15.30-16.00 samt i pausen midtvejs.
1. Filmstart 16.00 “Kollektivet”
og
2. filmstart kl. 20.00 ” Steppeulven”
Ole Christian Madsen har tidligere i den gribende ”En kærlighedshistorie” fra 2001, som vi af uforklarlige grunde aldrig fik set i klubben, vist at han evner at skildre det ”Bergmannske” ægteskab, kammerspillet om det (u)opslidelige parforhold. Dengang med Lars Mikkelsen, nu med Mads Mikkelsen i den mandlige hovedrolle, begge gange med Stine Stengade i hustruens rolle.
Den tjekkiske hovedstad er omdrejningspunktet i aftenens ”Kafkaske” ægteskabsdrama. Christoffer skal hente sin afdøde far, der i årevis har levet i Prag, og tager med sin kone Maja derned. Faren har været totalt fraværende i hans liv, så tilsyneladende er der tale om noget rent praktisk Men inden bag den strømlinede facade hos det smukke og velklædte par lurer det, og snart åbnes der for et skab fuld af hemmeligheder og løgne. Christoffer har som den mest sårede mest i klemme og må sande, at rejsen til Prag også bliver en kamp for hans ægteskab.
Mads Mikkelsen og Stine Stengade beviser endnu engang, at de er store skuespillere, og byen Prag bruges spændende som byrum og symbol, og fremstilles visuelt betagende smukt og ”medspillende” af fotografen Jørgen Johansson.