Lee er en mand af få ord i et koldt nordamerikansk Boston. Vi fornemmer fra start af, at noget har forårsaget hans knugende tavse ensomhed, men først da hans storebror dør og efterlader ham sin adfærdsvanskelige teenagersøn i hans varetægt, sker der noget. Lee drager tilbage til sin fødeby, en fiskerflække på den amerikanske østkyst, den by der har givet filmen navn, Manchester by the Sea. Og langsomt får vi indsigt i baggrunden for Lees ophold i Boston, og hvorfra smerten og selvhadet stammer.
Filmen er blevet meget rosende anmeldt og kaldt et mesterværk. Berlingske kalder den ” en smerteligt rørende historie, der ikke ville være til at bære, hvis den ikke var så smuk i al sin kuldslåede menneskelighed”, og filmmagasinet Ekko slutter sin anmeldelse usædvanligt klart: ”Filmen er simpelthen så skidehamrende godt skrevet og spillet. Se den! ”
Scorseses nye film har ambitioner og vil ikke blot, som titlen ellers lader ane, være endnu en gangsterfilm med bandekrige. Ikke at der ikke også er tale herom, men filmen vil meget mere, nemlig fortælle historien om det moderne Americas tilblivelse set i brændpunktet New York.
Filmen skildrer kvarteret The Five Points på Manhattans Lower East Side, et fattigt slumområde, hvortil især irske immigranter kommer og søger at slå sig igennem. Tiden er i prologen 1846 og i hovedparten af filmen 1863.
Historien er sådan set enkel, idet den handler om Amsterdam Vallon, der som dreng ser sin far blive dræbt af den magtfulde bandeleder Bill ”the Butcher” Cutting og som ung vender tilbage til barndommens kvarter for at hævne sin far, d.v.s. slå Bill ihjel.
Men den egentlige intention er at skildre den ny verdens storby nr. 1 som en kogende heksekeddel af korruption, kriminalitet, racisme og rystende klasseforskelle. Filmen er et gigantisk, historisk epos om fødslen af det moderne Amerika. En film der udpræget skal ses på det store lærred!
Aftenens film er et hverdagsdrama, en indfølt skildring af to vidt forskellige søskende, der tidligt mistede deres forældre, og derfor udviklede et tæt forhold. Men Samantha blev i den klaustrofobiske lilleby og skabte sig et liv for sig selv og hendes søn, mens broren Terry drog ud i verden, dog uden at finde hvad han søgte. Nu vender han hjem, og filmen følger dem i de dage han er hjemme. I filmen udforskes de psykiske relationer mellem bror og søster jordnært og nuanceret. Filmens fortjeneste er den usentimentale og realistiske fremstilling af personerne, vi tror på dem, forstår deres dagligdags problemer, lever med i deres liv der er præcist så komplekse og rodede at de ligner vores egne. Og så spilles der fremragende i alle roller. Martin Scorsese har produceret, hvad der også borger for kvalitet. En meget seværdig film.