Parasite

Parasite
Vi viser selvfølgelig sidste års sydkoreanske guldpalme- og Oscarvinder, den foruroligende allegori over rig og fattig i den moderne verden.
Filmen viser, hvordan en fattig familie ved en tilfældighed får adgang til en rig familie, og hvordan alle, søn, datter, far og mor ansættes i det rige hus uden at herskabet ved, at de er i familie med hinanden.
Denne lidt farceagtige første del af filmen, afløses af en iskold gyserdel…
Men instruktøren har bedt om, at man ikke afslører for meget…så vi standser her…!

Priserne har som sagt regnet ned over filmen, og Claus Christensen kalder filmen et ”hovedværk i moderne filmkunst” i sin anmeldelse i filmtidsskriftet Ekko.

Utøya 22. juli

Filmklubbens bestyrelse diskuterer meget under det langvarige filmvalgmøde, vi holder i maj hvert år. Især kan der være uenighed i forbindelse med voldelige film, der kan være ubehagelige at se. Eller spørgsmål som ved aftenens film: Skal vi give den norske psykopat, som stod bag begivenheden på den norske ø for 10 år siden, og hvis navn jeg ikke vil nævne, opmærksomhed ved at vise en film om hans udåd? Trods respekt for det modsatte synspunkt, har et flertal i bestyrelsen valgt at svare ja på dette spørgsmål.
Instruktøren Erik Poppe har valgt at vise, hvad vi alle ved, der skete på denne ø, gennem en fiktiv fortælling. Hovedpersonen Kaja er opdigtet, kammeraterne hun gemmer sig med er opdigtede, dialogen er opdigtet, og filmen er ikke optaget på Utøya. Alligevel er det det nærmeste vi kommer en dokumentarisk skildring af den forfærdelige time, de unge tilbragte på øen med gerningsmanden. Efter utallige interviews med de overlevende har filmens modige skaber valgt at lave en ”sand fiktionsfilm”. Så det er blevet en helt uvoldelig og udramatisk fortælling om unge mennesker, der ikke forstår hvad der sker og gemmer sig for en mand i politiuniform, der går rundt og skyder. Og det er netop med vores baggrundsviden ganske, ganske gribende. Og derfor er der tale om en film, der fortjener at ses af mange.

Joker 2 – Den skyldige

Joker 2 ” Den skyldige ” vises d. 14/3 2019 kl 19.30

På alarmcentralen modtager politibetjenten Asger Holm et nødopkald fra en kvinde. Det går op for ham, at hun er kidnappet – men så bliver forbindelsen afbrudt. Asger kaster sig ud i et kapløb mod tiden for at finde og redde kvinden ud fra de få oplysninger, han har. Men forbrydelsen er mere omfattende, end han aner.

 

Sælgeren

Det iranske ægtepar Emad og Rana, der begge medvirker i en teateropsætning af ‘En Sælgers Død’, tvinges til at flytte fra deres hjem og må i desperation leje en ny lejlighed gennem en kollega. Lejligheden viser sig at have været beboet af en promiskuøs kvinde, og en dag, da Rana er alene hjemme og i bad, aflægger en af den tidligere lejers herrebekendtskaber lejligheden et besøg.

The Square

Danske Christian er kurator på et svensk museum for moderne kunst. Her skal han lancere installationen ‘The Square’, der opfordrer til medmenneskelighed, næstekærlighed og tillid. Samtidig får Christian stjålet sin tegnebog og telefon på åben gade. Stik imod de idealer, som kunstværket besynger, reagerer Christian ved at konfrontere de personer, som han mistænker for tyveriet.

The handmaiden

I 1930’ernes Korea ansættes tyven Sookee som tjenestepige hos den unge japanske enke Hideko, som lever et isoleret liv hos sin onkel. Sookees hensigt er at franarre enken hendes arv sammen med sin mandlige kompagnon, som vil forføre Hideko og gifte sig med hende. Men som tiden går, bliver opgaven mere og mere kompliceret for Sookee, da hun forelsker sig i den smukke enke.

Idealisten

Aftenens film er noget så sjældent som en dansk politisk spændingsfilm, der mærkeligt nok og uretfærdigt er blevet lidt overset. Den behandler en af det 20. århundredes mest hemmeligholdte begivenheder: Under den kolde krig i 1968 styrter et amerikansk B-52 bombefly med fire brintbomber om bord ned under indflyvningen til den amerikanske militærbase ved Thule i Grønland. Både den danske og amerikanske regering melder at ulykken er under kontrol, og et stort antal danskere   sættes ind i oprydningen på basen.

20 år senere opsøges den unge radiojournalist Poul Brink af en tidligere thulearbejder, der hævder at de mystiske og dødelige sygdomme, hans kolleger nu dør af, skyldes dette oprydningsarbejde. Da Brink efterforsker historien og konfronterer det officielle Danmark med mistanken, mødes han af en mur af tavshed.

Instruktøren skildrer i denne næsten dokumentariske film dette journalistarbejde mere end tyve år efter begivenhederne, og giver på fremragende vis et billede af den dedikerede journalist, idealisten, der forsøger at efterspore historien. Peter Plaugborg spiller fint ildsjælen Poul Brink. Blandingen af rekonstruktion og arkivklip fungerer glimrende. Det er en vigtig og spændende danmarkshistorie, der fortælles her.

WILD TALES

‘Wild Tales’ følger en række personer, der ender i ekstreme situationer.
Først befinder vi os på et fly, hvor passagererne opdager, at de alle har ét bekendtskab tilfælles, og at deres fremtid mildest talt er usikker. Et andet sted genkender en servitrice den mand, der ruinerede hendes familie, og nu overvejer hun at tage hævn. Vi befinder os også på motorvejen, hvor en provokation eskalerer til usete dimensioner, ligesom en nedrivningsekspert bliver mødt med det bureaukratiske parkeringssystem i storbyen. Et velhavende ægtepar forsøger desuden at skjule det faktum, at deres søn har påkørt en gravid kvinde i sin bil, og endelig tager et bryllup en uventet og bizar drejning, da bruden opdager, at hendes mand har haft en affære.
Filmen er konstrueret af seks forskellige episoder, der alle har hævn som omdrejningspunkt. Strukturen kan minde om film som Four Rooms og Sin City med et stænk galskab fra Pulp Fiction, men ‘Wild Tales’ er, med sin galgenhumor, helt sin egen. Denne originalitet er blevet hædret med hele 23 priser verden over, mens filmen blev nomineret til en Oscar tidligere på året.
‘Wild Tales’ er produceret af mesterinstruktøren Pedro Almodóvar og hans lillebror Agustín.

Tilladt for børn over 15 år.

Lore

Handlingen i aftenens film udspiller sig i Tyskland i foråret 1945 ved 2.verdenskrigs afslutning. Teenagerpigen Lore ser sig nødsaget til at tage ansvaret for sine fire yngre søskende, da deres forældre, der er højtstående nazister, er taget af de allierede. Børnene oplever for første gang konsekvenserne af deres forældres handlinger og står i en håbløs situation, ude af stand til at klare sig selv og med udsigt til en sand rædselsrejse, da de beslutter at nå frem til deres bedstemors hjem næsten 900 kilometer nordpå. Mødet med en anden flygtning, den unge jøde Thomas, vender op og ned på alt hvad Lore og hendes søskende har lært som indoktrinerede sønner og døtre af den ariske herskerrace.
”Med udgangspunkt i en tysk-britisk forfatter er det lykkes en australsk-jødisk instruktør at dreje en af de senere års stærkeste film om Holocaust og 2. verdenskrig. ”Lore” er måske ikke ligefrem et rigtigt eventyr, men til gengæld en tryllebindende thriller om synd, skam, seksualitet og uskyldstab”, som Information slutter sin rosende anmeldelse.

Dørene åbnes kl. 19.00 og filmen starter 19.30
Du kan ikke bestille billetter men – mød blot op!

Hvad med Kevin?

Aftenens film er omdiskuteret og på sin vis forfærdelig. Den rejser spørgsmålet,
om ondskab er medfødt eller må ses som et resultat af miljø og omgivelser.
Eva – helt fremragende spillet af Tilda Swinton – tilsidesætter et spændende liv og karriere, da hun forelsker sig og får Kevin og som mor og husmor er henvist til et familieliv i et klaustrofobisk provinsmiljø. Barnet er kolikbarn, og bl.a. derfor udvikler der sig tidligt et misforhold mellem mor og barn, og dets opvækst former sig som en dybt ubehagelig psykologisk magtkamp mellem mor og søn. Faderen mærker tilsyneladende ikke problemerne, og den engelske titel – ”We need to talk about Kevin” henviser til den manglende dialog mellem forældrene om den problematiske søn.
Filmen springer i tid. På nutidsplanet lever Eva et sølle ensomt liv, åbenlyst hadet af andre mennesker. I glimt fra forskellige tidspunkter i hendes tidligere liv får vi baggrunden for nutidens ubærlige smerte. ”Det er en film, der modigt og præcist springer på hovedet ned i familielivets mørkeste tabuer og efterlader et indtryk, der hænger fast. For kan moderkærlighed overhovedet betvivles eller problematiseres?” som Jyllandspostens filmanmelder skriver. ”Den fremragende film rammer som et knytnæveslag i maven og efterlader sit publikum rystet og lamslået”.