Aftenens film er en filmatisering af det selvbiografiske hovedværk i den ungarnske nobelprismodtager Imre Kertesz’ forfatterskab.
Flere har før gjort forsøg på at beskrive det ubeskrivelige, de forfærdelige lidelser og ydmygelser i de nazistiske koncentrationslejre, men ifølge anmelderne ikke så dybt bevægende, som i denne bog/film, der følger den 15årige jødiske drengs liv i først Auschwitz-Birkenau og senere i Buchenwald. Det mærkelige er, at det lykkes drengen at holde fast i de øjeblikke i lejrenes dagligdag, der kan holde humøret – og dermed livet – oppe. ”Der fandtes en time på dagen, mellem hjemkomsten fra fabrikken og aftenappellen, en særdeles indholdsrig og tvangfri time, som jeg altid længtes mest efter i lejrene og elskede mest”, som forfatterens alter ego udtrykker det i filmen.
Det er lykkes at finde en dreng, der i en bevægende præstation fremstiller den 15årige forfatters liv i lejrene, således at filmatiseringen er blevet til ”klassisk filmkunst af ædel karat”, som Politikens anmelder kalder det, eller ”årets tungeste, smukkeste og vigtigste film”, som Bo Green kalder den i Weekendavisens anmeldelse.