Dobbeltfilmarrangement 2. film start ca. kl. 19.30
Aretha Franklin – Amazing Grace
Aftenens anden film kan man ikke andet end at komme op i gear af! Også selv om man ikke er speciel kristen eller til gospel. Ja, en film i egentlig forstand er det så heller ikke, men en filmet kirkekoncert, der fandt sted i en ægte gospel-kirke i Los Angeles d. 13. og 14. januar i 1972. Endda en rodet koncertfilmatisering med masser af synlige, klodsede fotografer og dårlige klip og et stop midt i det hele, fordi nogen er kommet til at hælde øl i lydanlægget! Men det gør alt sammen ikke noget, ja det forstærker faktisk autenticiteten og indtrykket af tilstedeværelse. Selveste Sidney Pollack står som instruktør, men af en eller anden grund er filmen aldrig blevet færdiggjort og udsendt. Det er den heldigvis så nu!
Som sagt, selv om man ikke kender meget til den musikalske genre og en af dens store stjerner, så er det en stor oplevelse at se og høre Aretha Franklin, musikerne og ikke mindst gospelkoret folde sig ud. Musikalitet og energi pumpes simpelthen ud af lærredet, så selv vi reserverede gørlevborgere garanteret ikke kan undgå at blive revet med!
Dobbeltfilm
Gode film og god mad passer sammen. Vi fortsætter vores tradition med to film og middag.
Tilmelding til maden er nødvendig og skal ske senest tirsdag d. 4. november
på tlf. 4057-8804 (Paw) eller 4031-0143 (Birthe)
Man er naturligvis velkommen til at se begge film eller blot den ene. Med/uden spisning.
Dobbeltfilmarrangement – Første film kl 16.00
Blinded by the light
Man siger, at musik kan forandre verden, og det er netop, hvad Bruce Springsteens rockmusik gør for den 16-årige Javed Khan, der som pakistansk 2.generationsindvandrer vokser op i Luton nord for London. Vi er i 1980’ernes Thatcher-periode med arbejdsløshed og racisme. Javed er en følsom dreng, der gerne vil væk fra både sin patriarkalske, pakistanske familie og Luton, og Springsteens musik og tekster bliver katalysator for hans oprør og frigørelse. Musikken er ikke bare underlægning, men orkestreret som uimodståelige musicals, som man griber sig selv i at synge med på. ”Det er en rigtig feel-good-film, men man bliver altså så glad over at se Javed finde sin vej”, som Sdf’s anmelder skriver.
Dobbeltfilm
Gode film og god mad passer sammen. Vi fortsætter vores tradition med to film og middag.
Tilmelding til maden er nødvendig og skal ske senest tirsdag d. 4. november
på tlf. 4057-8804 (Paw) eller 4031-0143 (Birthe)
Man er naturligvis velkommen til at se begge film eller blot den ene. Med/uden spisning.
Denne film blev også – som den tredje i rækken efter Utøya og The House that Jack built -diskuteret voldsomt på årets filmvalgmøde i bestyrelsen. For aftenens libanesiske film fortæller en grusom historie om fattigdommens og immigrationens mishandlede børn. Det er sørgeligt, ubehageligt og gribende at overvære. Men denne gang var alle dog enige om, at der var tale om en film, som alle burde se – om end det bliver med gråden i øjnene.
Vi følger filmen igennem den 12-årige Zain, der lever i Beirut. Kapernaum betyder kaos på arabisk og er jo også den bibelske by hvor Jesus boede en overgang, selv om det vist ikke har nogen betydning i filmen. Og kaos hersker i barnets liv. Han stikker af hjemmefra, da hans forældre gifter hans yndlingssøster til en gammel mand, der ejer deres hus. På sin flugt møder han en etiopisk illegal indvandrerkvinde med en baby, som Zain må tage sig af, da hun en dag ikke kommer tilbage. Snarrådig og opfindsom er han, men det er jo et umenneskeligt liv, som han med rette anklager sine forældre for at have sat ham ind i.
Filmen har dokumentariske træk, men låner også fra eventyret. At den har kunnet laves er et mirakel. Sjældent har man mødt så gribende en barne”skuespiller” som Zain, og sjældent har man fulgt så gribende historie.
Lørdag 16. 11. 2019
Sæsonens dobbeltarrangement en lørdag med mad ind imellem de to film er altid imødeset med spænding. I år er der tale om to særprægede og meget forskellige amerikanske film.
Klokken 19.30
Green Book
Filmen, vi viser efter maden, foregår i 1962, og bogen som har givet filmen dens titel var dengang en virkelig bog, en rejseguide for sorte mennesker, der oplyste dem om hvor i sydstaterne de kunne spise og overnatte uden at komme i karambolage med sydstaternes rigide racelove.
Filmen er en klassisk fortælling om modsætninger, der mødes. I denne udgave Tony, den primitive dørvogter i en natklub, og Don Shirley, doktor i psykologi og feteret pianist. Og ikke at forglemme: Tony er hvid italiensk-amerikaner, Don er sort. Tony bliver, da han bliver arbejdsløs, hyret som chauffør for Don, da han skal på koncertturné i Sydstaterne. Handlingen udgøres så af hvad de to kommer ud for undervejs, og den udvikling de gennemgår, både indbyrdes og i forhold til omgivelserne.
Det er en både klog og morsom feel-good-film i et klassisk amerikansk filmsprog.
Gode film og god mad passer sammen. Vi fortsætter vores tradition med to film og middag.
Tilmelding til maden er nødvendig og skal ske senest onsdag d. 13 november
på tlf. 4057-8804 (Paw) eller 4031-0143 (Birthe)
Man er naturligvis velkommen til at se begge film eller blot den ene. Med/uden spisning.
Sæsonens dobbeltarrangement en lørdag med mad ind imellem de to film er altid imødeset med spænding. I år er der tale om to særprægede og meget forskellige amerikanske film.
Klokken 16.00
Lucky
Første film er grundlæggende et studie af den 90-årige titelperson Luckys vejrbidte, følsomme og helt åbne fjæs. Den er mere en tilstand end en fortælling, en fremstilling af hans udramatiske livsindstilling og personlighed. Det nærmeste man kommer et vendepunkt, er da Lucky midt i sine daglige rutiner opdager, at han rent faktisk er ved at blive gammel. Her bliver filmen noget andet og mere end blot en hyldest til hovedpersonen, nemlig til en meditation over menneskets dødelighed, og om at finde det gode i livet mens vi har det, og forholde os til virkeligheden som den er.
Ifølge Sdf’s anmelder kan man ikke se sig mæt på denne film, som er noget ganske særligt: ”Man kan se den igen og igen. Det er blevet en kultfilm, som enhver filmklub bør vise! ”
Gode film og god mad passer sammen. Vi fortsætter vores tradition med to film og middag.
Tilmelding til maden er nødvendig og skal ske senest onsdag d. 13 november
på tlf. 4057-8804 (Paw) eller 4031-0143 (Birthe)
Man er naturligvis velkommen til at se begge film eller blot den ene. Med/uden spisning.
Filmklubbens bestyrelse diskuterer meget under det langvarige filmvalgmøde, vi holder i maj hvert år. Især kan der være uenighed i forbindelse med voldelige film, der kan være ubehagelige at se. Eller spørgsmål som ved aftenens film: Skal vi give den norske psykopat, som stod bag begivenheden på den norske ø for 10 år siden, og hvis navn jeg ikke vil nævne, opmærksomhed ved at vise en film om hans udåd? Trods respekt for det modsatte synspunkt, har et flertal i bestyrelsen valgt at svare ja på dette spørgsmål.
Instruktøren Erik Poppe har valgt at vise, hvad vi alle ved, der skete på denne ø, gennem en fiktiv fortælling. Hovedpersonen Kaja er opdigtet, kammeraterne hun gemmer sig med er opdigtede, dialogen er opdigtet, og filmen er ikke optaget på Utøya. Alligevel er det det nærmeste vi kommer en dokumentarisk skildring af den forfærdelige time, de unge tilbragte på øen med gerningsmanden. Efter utallige interviews med de overlevende har filmens modige skaber valgt at lave en ”sand fiktionsfilm”. Så det er blevet en helt uvoldelig og udramatisk fortælling om unge mennesker, der ikke forstår hvad der sker og gemmer sig for en mand i politiuniform, der går rundt og skyder. Og det er netop med vores baggrundsviden ganske, ganske gribende. Og derfor er der tale om en film, der fortjener at ses af mange.
Filmen foregår i England i Dronning Anne Stuarts regeringsperiode fra 1702 til 14. Landet var i krig med Spanien, og parlamentets to partier, Whigpartiet og Torypartiet, sloges om at fange dronningens opmærksomhed. Hun er mest optaget af sine fysiske plager og sine ”kanin-børn”. Hun var i øvrigt gift med den danske prins Jørgen (Georg) med hvem hun fik 17 børn, der alle enten ikke var levendefødte eller døde som helt små!
Dette dybt betændte miljø skildres som den rene galimatias og kostumekomedie af den mærkelige græske instruktør i denne mærkelige historie. Hoffets stærke kvinde, Sarah Churchill, styrer på mange måder den ynkelige, gigtplagede og humørsyge dronning. Så ankommer som den tredje kvinde Abigail Hill, en fattig slægtning, som Sarah giver et job ved hoffet. Det skulle hun aldrig have gjort! For Abigail ved hvordan man får magt og indflydelse, og snart er hun dronningens nye ”Favourite” og magtkampen kan gå i gang!
Dette magtspil er dybt fascinerende, præcist, ubehageligt og gennemsyret af liderlighed. Man rystes, ler og forarges. De tre hovedroller spilles helt eminent – Olivia Coleman som dronningen fik Oscar for bedste kvindelige hovedrolle – og man indser, hvad der vel har været filmens skabers ide, at der ikke er så langt som man skulle tro mellem magtkampene – også imellem kvinder! – dengang og nu.
Joker 1 Vores livs ferie vises d 17/1 2019
Pensionisten Ella er syg af kræft, og hendes mand, den tidligere litteraturprofessor John, er ved at forsvinde i Alzheimer-tåger. Men Ella nægter at lade sig slå ud. Hun ruller parrets støvede autocamper ud af garagen i Boston, så hun og John kan tage på en sidste ferie sammen. Deres 2600 km lange springtur til Ernest Hemingways museum i Key West bliver fuld af sjove møder og eftertænksomme stunder.
17-årige Elio er søn af en berømt lingvist og bor med sin familie i det skønne og solrige Norditalien, hvor de lyse dage synes at vare evigt, og havens træer bugner af modne abrikoser. Da faderens praktikant, amerikanske Oliver, bliver indlogeret i huset over sommeren, opstår der en uventet tiltrækning mellem den kunstnerisk anlagte teenager og den flotte, begavede og voksne gæst.
Servitricen Marina drømmer om at blive sangerinde. Hun kommer sammen med den tyve år ældre Orlando, som natten efter Marinas fødselsdag pludselig bliver så alvorligt syg, at han dør på hospitalet. Marina får dog ikke lov til at sørge, men bliver i stedet mistænkt af både sygehusets personale, politiets efterforskere og Orlandos familie, alene fordi hun er transperson.