Den svenske kunstner Anna Odell er en kontroversiel kvinde i Sverige. Aftenens film er hendes debutfilm, og den har i hjemlandet vundet ”Guldbaggen”, som svarer til vores Bodil/Robert.
”Gensynet” udspiller sig i et stadigt mere og mere udefinerbart grænseland mellem virkelighed og fiktion, mellem dokumentar- og spillefilm. Odell forsøger at overkomme sin egen barndoms mobningstraumer ved at konstruere en konfrontatorisk hævnfantasi over sine tidligere klassekammerater. Klassekammeraterne har netop holdt 20 års jubilæum, og Odell var ikke inviteret, men i sin egen fiktive iscenesættelse forestiller hun sig, hvordan aftenen kunne være forløbet, hvis hun havde været med – og havde taget bladet fra munden! Som om det ikke var grumt nok i sig selv, så opsøger den kompromisløse og hævngerrige Odell sine virkelige klassekammerater og konfronterer dem med denne film!
”Filmen husker, hvad vi alle husker om skolen, når vi er ærlige nok. Den fortegner sandsynligvis også, men ikke som pigen oplevede det. Man føler sig grundigt irettesat efter ”Gensynet”, men er ikke i tvivl om, at man har set en væsentlig film om grusomme børn, der blev voksne”, slutter Bo Green i Weekendavisen sin anmeldelse.
Dørene åbnes kl 19.00
Cafe fra 19.00-19.30 samt i pausen midtvejs.
Filmstart 19.30
De to film, vi viser denne lørdag, foregår begge i klassiske arbejdermiljøer, i henholdsvis Sverige i 1970’erne og Danmark i dag.
I Kjell-Åke Andersons filmatisering af Åsa Linderborgs selvbiografiske roman ”Mig ejer ingen” bor pigen Lisa sammen med sin far Hasse, som hun elsker uden forbehold. Han er metalarbejder og Sveriges stærkeste ifølge Lisa, der nærer en grænseløs beundring for fars muskler og idealer. Moderen har overladt de to til sig selv, og de klarer sig helt fint, bortset fra at moderens side af dobbeltsengen forbliver tom. Den tabte kærlighed tærer på Hasse, og alkoholen fylder mere og mere i hans liv.
Arbejderkulturen i Sverige, der traditionelt har været stærkt knyttet til enten snapsen eller afholdsbevægelsen, synger på sidste vers i ”Mig ejer ingen”, og med Mikael Persbrandt i centrum som Hasse er det svært ikke at blive grebet af denne arbejderfar, som farer vild i livet. ”En fornem senmoderne socialrealistisk film, bevægende og klog”, kalder Sdf’s anmelder den.
Bemærk DOBBELTFILM-ARRANGEMENT Lørdag d 14. nov
med mulighed for spisning imellem de to film.
Dørene åbnes kl 15.30
Cafe fra 15.30-16.00 samt i pausen midtvejs.
1. Filmstart 16.00 og 2. filmstart kl. 20.00
Aftenens film er en herlig komedie om tykkelsen på vores civilisations fernis.
Det svensk-norske ægtepar og deres to børn tager på skiferie i Alperne. Morgenen efter deres ankomst spiser de morgenmad på hotellets terrasse, da en kontrolleret lavine truer med at vælte ind over dem. Familien slipper med skrækken, men moren er chokeret over, at faren stak halen mellem benene og svigtede hende og børnene i øjeblikkets panik, en reaktion, som faren hårdnakket benægter.
Kan man acceptere, at enhver er sig selv nærmest, når nu vi lever i sådan en civiliseret verden, og kan man tage ferie fra kernefamilie-konceptet, når det passer en? Ruben Østlund har lavet en stram, provokerende og meget humoristisk undersøgende eksistenskomedie om en moderne familie, der pludselig bliver turister i deres egen etik.
Dørene åbnes kl 19.00
Cafe fra 19.00-19.30 samt i pausen midtvejs.
Filmstart 19.30
I starten af 1960’erne får jazzsangeren Monica Zetterlund et bragende, internationalt gennnembrud. Den svenske skønhed hyldes for sin frække udstråling og sit kæmpetalent på både musik- og revyscenen. Samtidig døjer Zetterlund med en privat usikkerhed, der udmønter sig i et turbulent kærlighedsliv og et heftigt alkoholindtag, der gør det svært for hende at være en god mor for sin lille datter. Musik: Peter Nordahl
Gode film og god mad passer sammen. Vi fortsætter vores tradition med to film og middag. Tilmelding er nødvendig senest onsdag d. 11 november på tlf. 4057 8804 eller 5885-5209. Man er naturligvis velkommen til at se begge film eller blot den ene. Med/uden spisning.
Anden film ved Dobbelfilmarrangementet Lørdag d 15-11 kl. 20:00
Aftenens film er en filmatisering af den svenske forfatter Jonas Jonassons bestseller. Handlingen er lidt som i den amerikanske film Forrest Gump: Hvor Forrest havde et talent for at løbe, har Allan Karlsson et talent for at sprænge ting i luften. Det har bragt ham vidt i livet, og lagt ind i den nutidige handling om hans vanvittige flugt fra alderdomshjemmet, får vi som flashbacks ikke så lidt af verdenshistorien fortalt fra Allan Karlssons synsvinkel. Han har endog brugt sit sprængningstalent i forbindelse med atombombens udvikling!
Det er ikke nogen dyb sag, men historien er god, karaktererne finurlige, og den er morsom. Om den eventyrlystne gamling er genial eller tosset svæver i luften. En stram klipning holder tempoet oppe, så man er godt underholdt.
Vi lægger ud med sidste års Oscarnominerede danske storfilm. Det er en historisk film, der skildrer forholdet mellem den unge sindssyge kong Christian VII, dennes helt unge dronning Caroline Mathilde og kongens læge Struensee. Det er kendt højdramatisk, danmarkshistorisk stof, behandlet af adskillige skribenter tidligere, bl.a. af Per Olov Enquist i hans berømte roman ”Kongens livlæge”. Flere filmfolk har også forsøgt sig i stoffet, efter sigende selveste Erik Balling, men har måttet opgive. Historiske film er svære og dyre at lave!
Nu har Nikolaj Arcel, mest kendt for sin glimrende politiske thriller ”Kongekabalen”, vovet pelsen, og selv om han ikke hjembragte Oscaren, er de fleste anmeldere enige om, at det er blevet en meget vellykket film. ”Kostumedramaets mange faldgruber er undgået”, skriver Berlingskes anmelder, og Bo Green skriver i Weekendavisen: ”En kongelig affære er både en anfægtende kærlighedsskildring og et smukt forsøg på at skabe en moderne periodefilm”. Selv om historien og slutningen på den er kendt af de fleste, lykkes det for Arcel at folde den tragiske historie ud i en medrivende og veldisponeret film, hvilket også skyldes nogle fremragende skuespilpræstationer af især Mads Mikkelsen som Struensee og den unge Mikkel Boe Følsgaard som kongen.
Hvorfor man har givet aftenens film, Pernille Augusts instruktørdebut, denne titel på ”dansk”, er ikke til at vide. På svensk hedder filmen ”Svinalängorna”, altså svinestierne på dansk, og den er baseret på svensk-finske Susanna Alakosis erindringsroman af samme navn. Der er tale om et nedsættende øgenavn for det boligkvarter i Ystad, hvor hun voksede op.
Og filmen skildrer den fortid i ”svinestierne”, som filmens hovedperson, Lena, ellers troede, at hun havde lagt bag sig. Hun lever i nutiden et perfekt liv i en lykkelig kernefamilie. Idyllen bliver brudt med et opkald fra Lenas mor, som ligger for døden. Lena tvinges til at konfrontere sin fortid. Og vi tvinges til at konfronteres med en usentimental skildring af en barsk barndom og et tankevækkende portræt af nogle af de eksistenser, som bare ikke har kunnet tilpasse sig det skandinaviske velfærdsprojekt.
Pernille August, som vi så som blændende skuespiller i Miss Kicki i sidste sæson og skal se som forelsket kone i den svenske ”En rationel løsning” senere i sæsonen , får mange roser for sin instruktion. Den kaldes ”brillant” i Jyllandspostens anmeldelse, og Weekendavisen Bo Green taler om ”en sober, hård og meget bevægende filmatisering”.
Lars von Triers seneste film er fra foråret 11 og altså mere end et år gammel, men af flere grunde værd at vente på (eller gense!). Bl.a. fordi filmen er i det ny digitale format, 2D, som vi nu har fået installeret i Den gamle biograf. Alene rent teknisk er filmen om planeten Melancholias kurs mod jorden nemlig en fantastisk oplevelse. Den altid kontroversielle instruktør er om noget en billedmager, især i de dvælende billeder af den stadig nærmende sig planet, støttet af Wagner på lydsiden som dramatisk understregning af budskabet og skønheden i undergangen.
Filmen er ellers slet ikke nogen science-fiction-film, som man måske kunne tro, men fortæller om to meget forskellige søstre. Den hvide brud, den lyshårede Justine, er melankoliker og ansat i reklamebranchen. Den mørkhårede Claire har valgt familien og snusfornuften, om end i rige omgivelser på ægtemandens chateau, hvor søsterens bryllup og den senere handling finder sted. I sit irritable had-kærlighedsforhold til søsteren, håber Claire nu i starten på at søsteren har valgt hendes vej i livet, den pragmatisk-rationelle i stedet for den depressive-irrationelle. Det viser sig snart ikke at være tilfældet…
Glæd jer til en formidabel åbningsfilm i jeres ny digitale filmklub!
Aftenens film blev ikke set af mange, da den havde premiere i København i begyndelsen af året, men det er ganske uretfærdigt, for der er tale om en særdeles vellykket film med en aldeles fremragende Pernille August i hovedrollen.
Hun spiller en noget kikset, midaldrende kvinde, der vender hjem efter en række år i USA, hvor hun næppe har haft den store succes. Hun genforenes med sin teenagersøn, og de tager til Taiwan, igen for at søge lykken for den rastløse kvinde. Det falder heller ikke særligt heldigt ud, men til gengæld oplever sønnen at komme i vanskeligheder, hvilket bringer dem tættere på hinanden, og det er dette forhold mellem mor og søn, der er det egentlige indhold i filmen.
Nok kan det kaldes en ”lille” film, men med sit kammerspil mellem mor og søn bliver det til et nærværende og følsomt værk, der gør et stort indtryk.” Miss Kicki er en forfriskende anderledes svensk film, som stoler på antydningens kunst i en uforudsigelig historie om sårbare mennesker på udebane. Og August, hun skal helt enkelt bare ses. Stor applaus til hende”, som Information sluttede sin anmeldelse.
Valgt som en af årets Jokere
En psykiater og hans kone sørger over tabet af deres søn. Derfor tager de ud i deres afsides liggende hytte i skoven. Hytten hedder ‘Eden’ og her skrev hun engang skrev en afhandling om forfølgelsen af hekse i middelalderen. Mens de prøver at forstå, hvordan tragedien kunne ramme dem, så viser den omkringliggende natur sig er fra sin mest barske og onskabsfulde side.