En syrisk mand ved navn Khaled Ali flygter fra Aleppo som blind passager på et kulfragtskib. Ved ankomsten til Helsinki trues han med udvisning, men vælger at gå under jorden i den finske hovedstad. Khaled får ansættelse på en restaurant, som netop er blevet overtaget af skjortesælgeren Wikström. Han har brugt sin pokergevinst på at starte på en frisk og udleve sin drøm om at være restauratør.
Filmen fik stor ros på festivalen i Berlin, hvor den modtog Sølvbjørnen og blev kaldt Kaurismäkis bedste værk siden Manden uden fortid.
Hvorfor man har givet aftenens film, Pernille Augusts instruktørdebut, denne titel på ”dansk”, er ikke til at vide. På svensk hedder filmen ”Svinalängorna”, altså svinestierne på dansk, og den er baseret på svensk-finske Susanna Alakosis erindringsroman af samme navn. Der er tale om et nedsættende øgenavn for det boligkvarter i Ystad, hvor hun voksede op.
Og filmen skildrer den fortid i ”svinestierne”, som filmens hovedperson, Lena, ellers troede, at hun havde lagt bag sig. Hun lever i nutiden et perfekt liv i en lykkelig kernefamilie. Idyllen bliver brudt med et opkald fra Lenas mor, som ligger for døden. Lena tvinges til at konfrontere sin fortid. Og vi tvinges til at konfronteres med en usentimental skildring af en barsk barndom og et tankevækkende portræt af nogle af de eksistenser, som bare ikke har kunnet tilpasse sig det skandinaviske velfærdsprojekt.
Pernille August, som vi så som blændende skuespiller i Miss Kicki i sidste sæson og skal se som forelsket kone i den svenske ”En rationel løsning” senere i sæsonen , får mange roser for sin instruktion. Den kaldes ”brillant” i Jyllandspostens anmeldelse, og Weekendavisen Bo Green taler om ”en sober, hård og meget bevægende filmatisering”.