Sidste sæson viste vi Bille Augusts film om aktiv dødshjælp, der selv om beslutningen herom var taget på et alderstrin og i en på mange måder gunstig familiesituation alligevel vakte voldsomme følelser, især hos de to døtre. Aftenens film har samme tema, men er alligevel helt anderledes. Her er der tale om en vred, uhelbredeligt syg ung mand, Niels, der bare ønsker at blive sat fri af kørestolens fængsel og få lov til at tage til Schweiz for at begå assisteret selvmord.
Hverken hans mor eller bror vil deltage heri, men det vil Maria, der er sygeplejerske på det plejehjem, han bor på. Det bliver en rejse ud i det ukendte, for mens Niels har brug for hjælp til at dø, har Maria brug for hjælp til at leve, føle frihed og elske. Derved bliver filmen til en gribende historie om at turde gribe livet – og døden, når den kommer.
Det er en meget lovende spillefilmsdebut af den franskfødte, men dansk uddannede (fra Filmskolen i 2011) Samanou Sahlström, der både har instrueret og skrevet manuskript. Det er en både rørende og stærk film, der ikke fik nok opmærksomhed i biograferne.
Aftenens film er noget så sjældent som en dansk politisk spændingsfilm, der mærkeligt nok og uretfærdigt er blevet lidt overset. Den behandler en af det 20. århundredes mest hemmeligholdte begivenheder: Under den kolde krig i 1968 styrter et amerikansk B-52 bombefly med fire brintbomber om bord ned under indflyvningen til den amerikanske militærbase ved Thule i Grønland. Både den danske og amerikanske regering melder at ulykken er under kontrol, og et stort antal danskere sættes ind i oprydningen på basen.
20 år senere opsøges den unge radiojournalist Poul Brink af en tidligere thulearbejder, der hævder at de mystiske og dødelige sygdomme, hans kolleger nu dør af, skyldes dette oprydningsarbejde. Da Brink efterforsker historien og konfronterer det officielle Danmark med mistanken, mødes han af en mur af tavshed.
Instruktøren skildrer i denne næsten dokumentariske film dette journalistarbejde mere end tyve år efter begivenhederne, og giver på fremragende vis et billede af den dedikerede journalist, idealisten, der forsøger at efterspore historien. Peter Plaugborg spiller fint ildsjælen Poul Brink. Blandingen af rekonstruktion og arkivklip fungerer glimrende. Det er en vigtig og spændende danmarkshistorie, der fortælles her.