Den kinesiske mesterinstruktør, Zhang Yimou, har vi fulgt tæt i Gørlev Filmklub gennem hele hans karriere fra ”Ju Dou” og ”Under den røde lygte” i 80’ernes slutning over hverdagsdramaet om den unge skolelærer i ”Ikke en mindre” til det storslåede sværd-drama ”Hero” i sæsonen 2004-05.
Aftenens film er en realistisk, intim hverdagsskildring, der fortæller den gribende historie om en japansk fars forsøg på at forsone sig med sin søn. De to har ikke set hinanden i årevis, og forholdet er iskoldt, men da sønnen bliver alvorligt syg, og faren samtidig erfarer, at hans store lidenskab og interesse knytter sig til kinesisk opera og specielt den kendte sanger Li Jiamin, begiver han sig på rejse ind i hjertet af Kina for at filme en forestilling med sangeren til sønnen.
Rejsen er fuld af forhindringer og bliver derved en symbolsk rejse efter at finde mening i tilværelsen, en rejse i det fjerne, der måske gør en tilnærmelse mellem far og søn mulig, selv om de rent fysisk er længere fra hinanden end nogensinde. Det er en enkel, bevægende og smuk film.
Blogarkiv
Hero
Ved årets dobbeltfilmarrangement viser vi to af de størst kinesiske instruktører, som vi i Gørlev Filmklub har fulgt siden deres start: Zhang Yimou ( ”De røde marker”, ”Under den røde lygte”, ”At leve” og sidste år ”Ikke én mindre”) og Chen Kaige ( ”Farvel, min konkubine”).
Historien er ikke let at beskrive i denne mageløse film, der foregår før vor tidsregning, da Kina var delt i 7 riger, der alle bekæmpede hinanden. Den stærkeste konge efterstræbes af lejemordere , bl.a. de tre farligste og legendariske sværdfægtere, som han selvfølgelig søger at tilintetgøre, men uden held. En dag får kongen imidlertid besøg af krigeren Navnløs, der fortæller hvordan det er lykkedes ham at nedlægge alle tre. I flashback ser vi, hvordan det gik til, og han fremviser deres våben som dokumentation. Men kongen lader sig ikke narre…
Som en kinesisk æske åbner filmen sig og folder sig ud i en underholdende og visuelt betagende fabel, et drama- og actionpræget billeddigt af stor skønhed. Alle anmeldelser slutter med stærke opfordringer til at se den film nu, for der kan ikke skrives om den, den skal ses!
Ikke èn mindre
Aftenens instruktør må siges at være Kinas største, og han er velkendt i Vesten – og i Gørlev Filmklub. Det var ham der bl.a. lavede de spændende og billedskønne film ”Ju Dou” og ”Under den røde lygte”. ”Af uforklarlige årsager kom aftenens film først til Danmark med tre års forsinkelse – uforklarligt, da det synes at være en af 1990’ernes vigtigste film”, skriver Ole Caspersen i sin begejstrede omtale i Sdf’s filmkatalog.
I modsætning til de tidligere film er historien nutidig, og den kommer tydeligt til at vise de store kontraster, der præger Kina i dag mellem by og land, rig og fattig. Den handler om den kun 13-årige pige, der af mangel på mere kvalificeret person i den fattige, kinesiske landsby ansættes som lærervikar. Det synes en ret så håbløs opgave, specielt i et samfund hvor boglig kundskab ingen prestige har. Hendes arbejdsgiver har stillet hende en løn i udsigt, hvis der ved skoleårets afslutning ikke mangler nogle af eleverne, en vanskelig opgave i betragtning af hvor mange børn og unge der hvert år forsvinder i en fortvivlet drøm om at søge velstand og lykke i byerne. Da en elev forsvinder satser den unge lærerinde derfor alt og tager med de andre elever til storbyen for at finde ham.
Vejen hjem
Mange klubmedlemmer vil sikkert huske instruktørens berømte og flotte film, ”De røde marker” og ”Under den røde lygte”, som vi for en del år siden viste i klubben, og som medvirkede til at gøre Zhang Yimou kendt i vesten. Hans ny film illustrerer en udvikling mod det mere enkle, det socialrealistiske og følelsesbetonede. Filmen foregår dels i dag og dels for 40 år siden. Den nutidige historie handler om sønnen, der vender hjem fra storbyen til sin fars begravelse i den landsby, han voksede op i. Hans gamle mor insisterer på, at begravelsen skal foregå efter de gamle traditioner. Mens sønnen sørger for forberedelserne, fortæller han i et én time langt flashback den usædvanligt smukke og rørende historie om hvordan hans forældre mødte hinanden og deres efterfølgende ægteskab. Filmen bliver således en hyldest til den store, betingelsesløse kærlighed. Det er på en gang meget bevægende og helt usentimentalt fortalt. Filmen vandt fortjent en sølvbjørn i Berlin sidste år.