Cold War

En del medlemmer husker sikkert den stærke polske film af aftenens instruktør om nonnen Ida i den barske polske efterkrigstid, som vi viste i sæson 1915-16, og som vandt en Oscar. Nu er instruktøren igen klar med det sort/hvide og kvadratiske billedformat, for ”efterkrigens Polen kan ikke vises i farver”, som han siger.
Aftenens film er først og fremmest en kærlighedsfilm mellem to meget forskellige mennesker, men også en film om en defineret periode i Europas historie, og spiller på begge dele i sin titel. Filmen starter i den umiddelbare efterkrigstid, hvor den intellektuelle musiker og komponist Wiktor rejser rundt i Polen for at opspore den ægte folkloristiske musik og dans for at fastholde polsk identitet. Ved en audition møder han den vilde og rodløse Zula med en blakket fortid, og det er deres voldsomme, men også umulige kærlighedshistorie vi følger gennem det næste årti.
Musikken spiller en vigtig rolle i filmen, både den folkloristiske, som Wiktor forlader, da den misbruges af det kommunistiske styre, og senere jazzen i Paris, men også som udtryk for hvad de to elskende følelsesmæssigt gennemgår. ”Filmmagi som ganske overvælder”, synes Sdf’s anmelder!

Ida

Nu vi er ved Oscar-priserne: Aftenens polske film vandt i år i kategorien ”Bedste udenlandske film”. Og det er i sandhed også en visuelt slående og poetisk stærk film, skulle jeg hilse og sige.

Historien udspilles i et trøstesløst Polen i de tidlige 1960’ere. Hovedpersonen Anna har som helt lille mistet sine forældre under 2. verdenskrig og er derfor vokset op på et kloster, hvor hun ved filmens start er klar til at aflægge nonneløftet. Først må hun dog opsøge sin eneste nulevende slægtning, den desillusionerede dommer, tante Wanda. Mødet og den erindrings-rejse rundt i Polen for at finde forældrenes grave, som de to begiver sig ud på, vender op og ned på personernes liv.

”Midt i mediekværnens malstrøm dukker der undertiden enestående film frem, som kan noget rigtigt svært: belyse vores eksistens gennem et enkelt menneskes valg og dilemmaer i konkrete livssituationer. Sådan en filmperle er ”Ida””, skriver Søren Vinterberg i sin anmeldelse i Politiken.

Dørene åbnes kl 19.00
Cafe fra 19.00-19.30 samt i pausen midtvejs.
Filmstart 19.30