Glenn Close spiller titlens Albert Nobbs, en kvinde i 1800-tallets Irland, der for at skabe sig en eksistens giver sig ud for at være mand. Nobbs arbejder som tjener på et fint hotel i Dublin, et sted hvor alle har hemmeligheder af den ene eller anden slags, og hvor ingen derfor mistænker tjeneren for noget.
Hun træder ind i denne mandeverden, biologisk ”hun”, men socialt ”han” med en naiv og selvudslettende personlighed. Og Glenn Close spiller ”rollen Albert Oscar-værdigt godt. Sart og komplekst. I sit lidt for store tøj og Chaplinske bowlerhat fremstår han skrøbeligt og præcist som sin helt egen type. Man tror øjeblikkeligt på ham som spøjs og skræmt og lidet charmerende person. Køn til side.”, som Informations anmelder skriver.
Nobbs’ liv forandres, da han møder maleren og damecharmøren Hubert, der i virkeligheden er kvinde og den ene part i et lesbisk forhold! Således går maskespillet videre. En original og gribende lille film om køn og eksistens.
Blogarkiv
The Kids Are All Right
I vore dage er der mange familieformer, i filmen her er der to mødre. Nic og Jules har dannet lebisk par i 20 år, og parrets to børn på 18 og 15 år har det ikke meget anderledes med kærlige og irriterende forældre end alle andre teenagere. Hvilket alt sammen er lige efter familiebogen, man spiser sundt, føler dybt, lever ansvarligt og har mange penge. På afstand ligner familien et postkort, indtil børnene ved den ældstes 18-årsfødselsdag beslutter sig til at opspore deres donorfar. Det bliver et udviklende møde for alle…
Det er ikke nemt at slå igennem i USA uden for Hollywood. Uden 3d, animation eller splat og gigantiske reklamebudgetter går det normalt ikke, men heldigvis er det lykkedes for aftenens film. Som Kim Skotte skriver i Politiken skyldes det ”først og fremmest skuespil i platinklassen”.
Det er en livsnær, sjov og hjertevarm kvalitetsfilm. Det er kort sagt en oplagt afslutning på vores jubilæumsår, og en film der er værd at vente på under en kort generalforsamling forinden.