Idealisten

Aftenens film er noget så sjældent som en dansk politisk spændingsfilm, der mærkeligt nok og uretfærdigt er blevet lidt overset. Den behandler en af det 20. århundredes mest hemmeligholdte begivenheder: Under den kolde krig i 1968 styrter et amerikansk B-52 bombefly med fire brintbomber om bord ned under indflyvningen til den amerikanske militærbase ved Thule i Grønland. Både den danske og amerikanske regering melder at ulykken er under kontrol, og et stort antal danskere   sættes ind i oprydningen på basen.

20 år senere opsøges den unge radiojournalist Poul Brink af en tidligere thulearbejder, der hævder at de mystiske og dødelige sygdomme, hans kolleger nu dør af, skyldes dette oprydningsarbejde. Da Brink efterforsker historien og konfronterer det officielle Danmark med mistanken, mødes han af en mur af tavshed.

Instruktøren skildrer i denne næsten dokumentariske film dette journalistarbejde mere end tyve år efter begivenhederne, og giver på fremragende vis et billede af den dedikerede journalist, idealisten, der forsøger at efterspore historien. Peter Plaugborg spiller fint ildsjælen Poul Brink. Blandingen af rekonstruktion og arkivklip fungerer glimrende. Det er en vigtig og spændende danmarkshistorie, der fortælles her.

WILD TALES

‘Wild Tales’ følger en række personer, der ender i ekstreme situationer.
Først befinder vi os på et fly, hvor passagererne opdager, at de alle har ét bekendtskab tilfælles, og at deres fremtid mildest talt er usikker. Et andet sted genkender en servitrice den mand, der ruinerede hendes familie, og nu overvejer hun at tage hævn. Vi befinder os også på motorvejen, hvor en provokation eskalerer til usete dimensioner, ligesom en nedrivningsekspert bliver mødt med det bureaukratiske parkeringssystem i storbyen. Et velhavende ægtepar forsøger desuden at skjule det faktum, at deres søn har påkørt en gravid kvinde i sin bil, og endelig tager et bryllup en uventet og bizar drejning, da bruden opdager, at hendes mand har haft en affære.
Filmen er konstrueret af seks forskellige episoder, der alle har hævn som omdrejningspunkt. Strukturen kan minde om film som Four Rooms og Sin City med et stænk galskab fra Pulp Fiction, men ‘Wild Tales’ er, med sin galgenhumor, helt sin egen. Denne originalitet er blevet hædret med hele 23 priser verden over, mens filmen blev nomineret til en Oscar tidligere på året.
‘Wild Tales’ er produceret af mesterinstruktøren Pedro Almodóvar og hans lillebror Agustín.

Tilladt for børn over 15 år.

Lore

Handlingen i aftenens film udspiller sig i Tyskland i foråret 1945 ved 2.verdenskrigs afslutning. Teenagerpigen Lore ser sig nødsaget til at tage ansvaret for sine fire yngre søskende, da deres forældre, der er højtstående nazister, er taget af de allierede. Børnene oplever for første gang konsekvenserne af deres forældres handlinger og står i en håbløs situation, ude af stand til at klare sig selv og med udsigt til en sand rædselsrejse, da de beslutter at nå frem til deres bedstemors hjem næsten 900 kilometer nordpå. Mødet med en anden flygtning, den unge jøde Thomas, vender op og ned på alt hvad Lore og hendes søskende har lært som indoktrinerede sønner og døtre af den ariske herskerrace.
”Med udgangspunkt i en tysk-britisk forfatter er det lykkes en australsk-jødisk instruktør at dreje en af de senere års stærkeste film om Holocaust og 2. verdenskrig. ”Lore” er måske ikke ligefrem et rigtigt eventyr, men til gengæld en tryllebindende thriller om synd, skam, seksualitet og uskyldstab”, som Information slutter sin rosende anmeldelse.

Dørene åbnes kl. 19.00 og filmen starter 19.30
Du kan ikke bestille billetter men – mød blot op!

Hvad med Kevin?

Aftenens film er omdiskuteret og på sin vis forfærdelig. Den rejser spørgsmålet,
om ondskab er medfødt eller må ses som et resultat af miljø og omgivelser.
Eva – helt fremragende spillet af Tilda Swinton – tilsidesætter et spændende liv og karriere, da hun forelsker sig og får Kevin og som mor og husmor er henvist til et familieliv i et klaustrofobisk provinsmiljø. Barnet er kolikbarn, og bl.a. derfor udvikler der sig tidligt et misforhold mellem mor og barn, og dets opvækst former sig som en dybt ubehagelig psykologisk magtkamp mellem mor og søn. Faderen mærker tilsyneladende ikke problemerne, og den engelske titel – ”We need to talk about Kevin” henviser til den manglende dialog mellem forældrene om den problematiske søn.
Filmen springer i tid. På nutidsplanet lever Eva et sølle ensomt liv, åbenlyst hadet af andre mennesker. I glimt fra forskellige tidspunkter i hendes tidligere liv får vi baggrunden for nutidens ubærlige smerte. ”Det er en film, der modigt og præcist springer på hovedet ned i familielivets mørkeste tabuer og efterlader et indtryk, der hænger fast. For kan moderkærlighed overhovedet betvivles eller problematiseres?” som Jyllandspostens filmanmelder skriver. ”Den fremragende film rammer som et knytnæveslag i maven og efterlader sit publikum rystet og lamslået”.

Kapringen

Skibskokken Mikkel og maskinmesteren Jan er blandt de syv sømænd om bord på fragtskibet MV Rozen, der glæder sig til at komme i havn og hjem. Men i Det Indiske Ocean kapres skibet af pirater, der tager besætningen som gidsler og forlanger en ublu løsesum på mange millioner dollars. Det er nu op til den danske skibsreder at forhandle sømændene og skibet ud af de somaliske piraters kløer.

Black Swan

Aftenens film er både en slags psykologisk thriller og et psykologisk billede af hvad perfektionsønsker gør ved et menneske. Det er en både fejende flot balletfilm og en uhyggelig skildring af en transformation af et menneske. Hvis man flyver for tæt på solen, risikerer man at få brændt vingerne…
Filmen fortæller historien om Nina i New York, hvis liv udelukkende handler om dansen. Hun bor sammen med sin mor, som selv er pensioneret danser og støtter Ninas ambitioner. Hun opnår den eftertragtede hovedrolle i Svanesøen som dansende det dobbelte parti som hvid og sort svane. Man skulle tro, at hendes lykke dermed var gjort. Men i løbet af prøveforløbet vokser konflikterne med balletmesteren, hendes rival i det intrigante balletkorps, med moderen og dybest med sig selv, og disse konflikter bliver filmens dominerende indhold. Men uhyggeligt er det, at man efterhånden ikke ved, hvor mange af konflikterne, der er reelle, og hvor mange det foregår i hendes sårbare, pressede sind…
Natalie Portmann er aldeles fremragende i den uhyre krævende hovedrolle.

Gran Torino

Valgt som en af årets Jokere

Walt Kowalski er en pensioneret Ford-arbejder, der bruger sin tid på at reparere sit hus og på sit kæreste eje, en Gran Torino fra 1972. Walt er racist og bestemt ikke begejstret for asiaterne i nabolaget, som han holder sig langt væk fra. Men da Walt forhindrer, at nabodrengen stjæler bilen, bliver han tvunget til nærkontakt. Thaos mor insisterer nemlig på, at drengen skal arbejde hos Walt for at råde bod på sin gerning.

 

The Reader

Aftenens film er vurderet ret forskelligt, men flere af klubbens bestyrelsesmedlemmer har set den og været meget optaget af den. Og som i Fly’s tilfælde er der også her tale om en instruktør, der før har vist sin høje standard, i dette tilfælde Stephen Daldry, der lavede de fremragende film Billy Elliot og  The Hours, som vi begge har vist i filmklubben.
Filmens første del skildrer et mærkeligt kærlighedsforhold i efterkrigstidens Tyskland mellem en stor dreng og en enlig, dobbelt så gammel kvinde. Han lærer gennem hende erotikkens første betagelse, hun får til gengæld læst verdenslitteraturens klassikere højt, deraf titlen. Først højtlæsning, så sex! Hanna forsvinder imidlertid ud af den unge mands liv, og de mødes først syv år senere i en retssal, han som jurastuderende og optaget af at forstå, hvad hans forældregeneration lavede under krigen, hun som anklaget for sit virke som SS-vagt i en koncentrationslejr under krigen.

Filmen bæres frem af en fantastisk præstation af Kate Winslet som Hanna og en spændende diskussion om kærlighed, soning og skyld. Holocaust blev ikke begået af en særskilt, nu afdød race, som kaldes nazistiske monstre. Almindelige mennesker blev inddraget i mordmaskinen. Men hvordan gik det til, og hvad følte de bagefter? Og hvordan så den næste generation på dem og deres forbrydelse? Det er filmens væsentlige temaer.

The Hurt Locker

Aftenens film, der vandt sidste års Oscar som bedste amerikanske film, handler om krigen i Irak, men er ikke en egentlig krigsfilm, snarere et psykologisk drama, der viser hvad krig gør ved mennesker. Filmen følger tre specialuddannede amerikanske soldater, der arbejder med at uskadeliggøre de mange bomber, som fjenden placerer i vejsider, i biler, i lig eller på selvmordere. Det er selvklart en både livsfarlig og livsnødvendig indsats, og filmen er da også alene af den grund dirrende spændende. Kathryn Bigelows film bygger på virkelige situationer, som manuskriptforfatteren og journalisten Mark Boal har oplevet ved at følge en anti-bombe-enhed på nærmeste hold i Bagdad.
De tre soldater, som filmen følger, lærer vi rigtig godt at kende, og de repræsenterer tre forskellige holdninger til det farlige og angstprovokerende job. Som de i en vis forstand bliver afhængige af som af et narkotikum. Det er krigens realiteter og det sus, en soldat i farezonen oplever, der interesserer Bigelow, der helt afstår fra at moralisere og prædike, selv om der ingen tvivl er om at det er en antikrigsfilm.
Det er tankevækkende, at The Hurt Locker vandt sin Oscar over den ligeledes nominerede Avatar, en eventyrfilm set af millioner. The Hurt Locker derimod er en film om virkeligheden og den krig, vi også har et medansvar for. Som sådan er den uhyggeligt vedkommende, men set af få!

No Country For Old Men

Lad det være sagt med det samme: Det er ikke en film for sarte sjæle! Det er på mange punkter et Oscar-belønnet mesterværk, men det er også en dyster, ligbestrøet krimilignelse om morderisk grådighed og ondskab.

Den helt igennem normale, lidt sølle Moss er ude at jage i den Texanske ørken, da han tilfældigt kommer forbi en narkohandel, der er gået galt. Stort set alle er døde, men der ligger en kuffert fuld af penge, og fristelsen bliver for stor. Moss tager pengene, men det indebærer jo, at han snart selv er jaget af alle tiders uhyggelige lejemorder, symbolet på den ny tids ondskab, en ondskab som den aldrende sherif, altid to skridt bagefter i jagten, ikke kan forstå. Verden har forandret sig, og der er ikke plads til medlidenhed eller godhed. Det er ikke en verden for gamle mænd….
Filmen er en lignelse, Cohn-brødrenes vision eller snarere  helvedessyn af USA som et land, hvor drab, grådighed og egoisme regerer, stort set uanfægtet af lovhåndhæverne, der er sat på en mere og mere håbløs opgave.