Ud og stjæle heste

Ud og stjæle heste
Aftenens film er en romanfilmatisering, den norske forfatter Per Pettersons berømte bestseller. Bogen er fortalt i erindringsglimt og er svær at genfortælle, men det lykkes i filmen at samle handlingstrådene. Den halvgamle, knudemand Trond sidder i en hytte langt oppe i Norge og glæder sig til at fejre nytårsaften med sig selv. Men så støder han på en nabo, som viser sig at være en mand, som han kendte for 50 år siden, den sommer, hvor Trond var 15 og Tronds far forberedte sit helt store svigt. Han forduftede nemlig med den kvinde, Trond allerhelst ville være sammen med, men som desværre også var den kvinde, som faren ønskede at starte et nyt liv sammen med.

Det er en af de fortællinger, hvor fortælleren ser på sit yngre jeg og omsider forstår, hvad der skete. Og at det er lykkes at samle trådene i en smuk, smuk filmatisering er ganske enkelt imponerende.

SIR

SIR
Indien er kendt for sine Bollywood-film, men aftenens film viser, at der også laves andre og mere seriøse film i Indien: Langsomt og smukt skildrer SIR to meget forskellige indere i storbyen Mumbai: Den desillusionerede overklassedreng Ashwin, der både har et mislykket arrangeret ægteskab og en tid i USA med forfatterdrømme bag sig, før han kaldes hjem for at indgå i farens store entreprenørvirksomhed, og den fattige landsbypige Ratna, tvangsgift som helt ung og enke uden forsørgelse efter få måneder, der må tjene som tjenestepige i byen, men stadig har sine store, næsten umulige designerdrømme intakt. Ensomt i storbyen lever de to op og ned ad hinanden – de ses ofte hver for sig alene i hvert sit billede i den smukt fotograferede film. En kærlighed udvikler sig langsomt mellem dem, men en umulig en af slagsen, fordi Indiens klasse- og kastesystem synes uoverstigeligt.

Filmen giver et fint indblik i det moderne Indien, og historien gør et stærkt indtryk.

I trygge hænder

I trygge hænder
Aftenens film er et rørende og velspillet adoptionsdrama. En ung studine ankommer til fødegangen i den franske by Brest og føder en søn, hun ikke vil have. Personalet kalder ham Theo, som så skal bortadopteres. Klar til adoption er Alice, der i 10 år har ventet herpå, og som selv om hun er fraskilt alligevel ved en ny lov har fået muligheden herfor. Men først er der en fortrydelsesret i 2 måneder og Theo skal altså i pleje. ..

Hele systemet kommer vi igennem i denne film, der ikke er et kritisk dokudrama, som man måske kunne forvente, men en film der viser at systemet virker! Historien udvikler sig til et ganske rørende kammerspil, hvor vi møder alle de sympatiske og omsorgsfulde mennesker, der er involveret i adoptionsprocessen. ”Det er en varm, rolig, humanistisk og optimistisk fortælling, og vi har også brug for sådan en film”, som Sdf’s anmelder slutter.

Krudttønden

Krudttønden
Spillestedet på Østerbro, som har givet navn til aftenens film, kender vi jo bedst som stedet, hvor Danmarks hidtil eneste terrorangreb tog sin begyndelse. Manuskriptforfatter og instruktør Ole Chr. Madsen har lavet filmen herom, ligesom Erik Poppe gjorde for Norges endnu værre terrorangreb i Oslo og på Utøya, som vi viste i filmklubben sidste år. Begge film er sobre og taktfulde i deres fremstilling trods deres forfærdelige emne.

I aftenens film er formålet så tydeligt at skabe et præcist og overskueligt billede af, hvordan landet lå og byen så ud, da skuddene faldt. Skiftet mellem lange talescener og korte sekvenser, mellem selskaber i middelklassehjem og overvågningsbilleder af det danske parallelsamfund, skaber både filmisk fremdrift og virkningsfulde personportrætter. Det er på en gang ”en respektfuld og rasende film”, som Sdf’s anmeldelse så originalt slutter.

Blinded by the night

Dobbeltfilmarrangement – Første film kl 16.00

Blinded by the light
Man siger, at musik kan forandre verden, og det er netop, hvad Bruce Springsteens rockmusik gør for den 16-årige Javed Khan, der som pakistansk 2.generationsindvandrer vokser op i Luton nord for London. Vi er i 1980’ernes Thatcher-periode med arbejdsløshed og racisme. Javed er en følsom dreng, der gerne vil væk fra både sin patriarkalske, pakistanske familie og Luton, og Springsteens musik og tekster bliver katalysator for hans oprør og frigørelse. Musikken er ikke bare underlægning, men orkestreret som uimodståelige musicals, som man griber sig selv i at synge med på. ”Det er en rigtig feel-good-film, men man bliver altså så glad over at se Javed finde sin vej”, som Sdf’s anmelder skriver.

Dobbeltfilm
Gode film og god mad passer sammen. Vi fortsætter vores tradition med to film og middag.
Tilmelding til maden er nødvendig og skal ske senest tirsdag d. 4. november
på tlf. 4057-8804 (Paw) eller  4031-0143 (Birthe)
Man er naturligvis velkommen til at se begge film eller blot den ene. Med/uden spisning.

Onkel

ONKEL
Ude på landet i et næsten dokumentarisk setup arbejder den unge Kris og hendes invalide onkel, som hun hjælper på gården. Hun er splittet mellem udlængsel og loyalitet overfor det sidste familiemedlem, hun har tilbage. Den lokale dyrlæge vækker hendes gamle gymnasiedrømme om at studere til dyrlæge, og en ung mand fra kirkekoret hendes kærlighedsdrømme i dette bevægende drama om at være tilstede i livet.

Vi viste Frelle Petersens stærke debutfilm ”Et hundeliv” om to teenagepigers liv i under- og udkantsdanmark i filmklubben i sæson 2017-18.  Instruktørens anden film er også hentet derfra, ja instruktøren har endda i en periode boet og arbejdet på gården i Sønderjylland, som filmen foregår på, og endog hentet sine skuespillere indenfor en omkreds af 15 km, så de sprogligt fremtrådte autentiske. ”Det er en stille, langsom film, der kryber ind i en, og der bliver den siddende”, som Sdf’s anmelder slutter.

De særlige

De særlige
Hvis nogen synes titlen lyder bekendt, skyldes det ikke en tilfældighed. For få år siden blev den franske komedie ”De urørlige” en kanon biografsucces. Den skildrede det underholdende møde mellem en handicappet millionær og hans sorte forstads-hjælper. Og det er samme franske makkerpar, der har lavet aftenens film, som også skildrer et møde mellem kontraster.

Filmen skildrer det store arbejde, som to idealistisk venner, den ene jøde, den anden muslim, gør for henholdsvis svært autistiske børn og unge, og for unge arbejdsløse fra de parisiske forstadsghettoer. De sidste ansættes til at mandsopdække de autistiske unge, så det er muligt at give dem oplevelser på f.eks. ride- eller skøjtebanen og derved ophæve den fysiske og/eller medicinske indespærring, som er samfundets eneste tilbud til disse stærkt udadreagerende og selvskadende autister.

Nok er ”De særlige” ind imellem også sjov ligesom ”De urørlige” var det, men primært er den oplysende og gribende. Det er en meget smuk og varm film!

Parasite

Parasite
Vi viser selvfølgelig sidste års sydkoreanske guldpalme- og Oscarvinder, den foruroligende allegori over rig og fattig i den moderne verden.
Filmen viser, hvordan en fattig familie ved en tilfældighed får adgang til en rig familie, og hvordan alle, søn, datter, far og mor ansættes i det rige hus uden at herskabet ved, at de er i familie med hinanden.
Denne lidt farceagtige første del af filmen, afløses af en iskold gyserdel…
Men instruktøren har bedt om, at man ikke afslører for meget…så vi standser her…!

Priserne har som sagt regnet ned over filmen, og Claus Christensen kalder filmen et ”hovedværk i moderne filmkunst” i sin anmeldelse i filmtidsskriftet Ekko.

En helt almindelig familie

En helt almindelig familie
Aftenens film er en stærk, dansk debut om et kontroversielt emne, og den viser samtidig, hvor langt vi er kommet de sidste 2o år i kønsdiskussionen. Filmen handler nemlig om et kønsskifte, og om hvordan ægteparret Helle og Thomas bliver til Helle og Agnete hver for sig. Det er en familiehistorie set gennem den 11-årige Emmas øjne. Farens hormonelle selvrealisering er en rystelse, der skaber nye brudflader og alliancer i familien. Emma føler, at hun mister faren, hvorimod den ældste datter i konfirmationsalderen oplever, at hun nu har fået en åndsfælde i kvindelige udtryksformer.

Det er et gribende hverdagsdrama om, hvordan man skal tackle det, når spillets regler pludselig laves om. Og Mikkel Boe Følsgaard er fremragende i den svære rolle som Thomas/Agnethe.

Sorry we missed you

Sorry we missed you
Familien Turner i Newcastle i det nordøstlige England kæmper for at få det hele til at hænge sammen. Faren, Ricky, køber en varevogn, så han kan få arbejde som selvstændig chauffør, tilsyneladende en fordelagtig ordning, men i virkeligheden en udsat og rettighedsløs position. Konen arbejder i hjemmeplejen, hvor der aldrig er tid nok til de syge og gamle.

Englands grand old socialrealistiske instruktør, Ken Loach, har lavet en ny udfordrende film, hvor han viser vilkårene for den engelske arbejderklasse. Det har han gjort mange gange før, og altid fremragende, og vi i Gørlev Filmklub har fulgt ham tæt, sidst i sæson 2017-18, hvor vi viste den gribende film om arbejdsløses vilkår ”Jeg, Daniel Blake”. Aftenens filmtitel refererer til den seddel, som Ricky som chauffør lægger, når pakkemodtageren ikke er hjemme, men den henviser jo også symbolsk til de mennesker på bunden, som samfundet har valgt at overse.