Unge Ahmed

Unge Ahmed 

De belgiske Dardenne-brødre har filmklubben fulgt i mange år. De laver seriøse, socialrealistiske film, der ofte har vundet priser i Cannes. Aftenens vandt prisen for bedste instruktion i 2019.

Filmen skildrer en radikaliseringsproces af en ung dreng, der inspireret af en lokal ekstremist vil kæmpe for islamistiske renhedsidealer og udtænker et angreb på sin lærer. Den unge Ahmed kommer ellers fra et udpræget kultur-muslimsk miljø og er egentlig en ganske blød dreng, men netop derfor måske også modtagelig for de sort-hvide budskaber, der gør ham voldsparat og får ham til at bryde med både familie og kammerater.

Filmen udvikler sig langsomt og eftertænksomt og er et vægtigt og yderst seværdigt indlæg i debatten om unge og radikalisering.

.

Little woman

Little Women 

Lige som England har sine klassiske, kvindelige, ”præ-feminister”, der skriver om unge kvinders vilkår i 1800tallet, så har USA også en, nemlig Louisa May Alcott. Hendes roman fra 1869 er flere gange blevet filmatiseret, men nu har den unge amerikanske instruktør Greta Gerwig gjort det igen, ” og det er en af de mest intelligente og rørende klassikerfilmatiseringer i årevis”, som filmtidsskriftet Ekko’s anmelder skriver.

Filmen skildrer de fire søstre March, der vokser op i et dannet og kærligt, men fattigt hjem som selvstændige og komplekse kvinder i stadig kamp med de kvinderoller, tiden vil tvinge dem ind i. Især Joe er den rebelske, litterært begavede ”drengepige”, der spiller efter egne regler, og ikke vil træde ind i den skabelon, som skæbnen har tildelt hende som kvinde, og med hendes søstre og deres talenter som sammenligningsgrundlag bliver filmen mest hendes udviklingshistorie. Sdf’s egen anmelder falder ind i koret af rosende kolleger, og kalder filmen ”en fremragende filmatisering, varm, romantisk, solidarisk og aldrig resigneret”.

Tysktime

Tysktime

Endnu en vellykket filmatisering, denne gang af en af efterkrigstysklands kendteste forfattere, Siegfried Lenz, og hans roman af samme navn. Filmen foregår i Friesland, lige syd for den danske grænse og skildrer en efterkrigs-kultur, hvor der ikke bruges mange ord. Derimod taler naturen, og visuelt er det en meget smuk film af marsklandet.

Den unge, utilpassede Siggi er sat i en barsk stuearrest, fordi han har afleveret blankt på et stileemne om ”pligtens glæder”. Her vælter barndoms-erindringerne frem om den splittelse, han har oplevet som barn i nazi-tiden. Hans far er en streng landbetjent, der i den grad har efterlevet nazitidens ”pligter”. En modsætning til denne leveform oplevede Sigge i det kunstnerhjem, hvor han ofte kom som barn.  Under nazi-tiden blev denne kunstner sat under malerforbud, og Siggis far blev sat til at overvåge, at det følges.

””Tysktime” er en fremragende film, der gør tysk fortid levende og nutidig, både den store og den lille”, som Politikens anmelder skriver.

Erna i krig

Erna i krig

I foråret 1918 under 1.verdenskrig er Tyskland trængt og har brug for alle sine unge mænd i skyttegravene. Også de nordschlesvigske, altså sønderjyderne, som for de dansksindedes vedkommende jo slet ikke opfatter krigen som deres. Den enlige mor Erna vil gøre hvad som helst for at beskytte sin lettere retarderede søn, og forklædt som mand drager hun med Kalle i krig, da også han indkaldes.

Det er grundhistorien i det sønderjyske makkerpar Erling Jepsen og Henrik Ruben Genz’ ny film. Denne gang har instruktøren dog forvandlet den finurlige tone i Jepsens forfatterskab til det mere alvorlige. Han har med Ekko’s og Politikens anmelder ”gjort den skæmtsomme skrøne til den semitragiske skæbnefortælling”. Ja, faktisk er det blevet en repræsentativ og glimrende krigsfilm om sønderjydernes ufrivillige deltagelse i 1. verdenskrig. Og så spilles Erna jo eminent af Trine Dyrholm, ”i hvis ansigt, der sker mere end på alverdens slagmarker”, som Berlingerens anmelder skriver.

Ud og stjæle heste

20.11.2021 NB: Lørdag!

Gørlev Filmklub har en lang tradition for et dobbeltarrangement, hvor vi en lørdag ser 2 film med bestyrelsens gourmet-middag ind imellem. Den tradition fastholdes, selv om man naturligvis også er velkommen til kun at se en af filmene med eller uden mad. Tilmelding til maden er nødvendig til formand eller kasserer.

 Første film, klokken 16.00:

Ud og stjæle heste

 

Den halvgamle Trond er flyttet alene ud i de norske skove efter at have mistet sin kone. Et møde med en gammel nabo bringer ham til at tænke på den sommer, hvor han som 15 årig tilbragte en sommer med sin far i den samme hytte, hvor han blandt andet stjal nabobondens heste, men hvor han også fik et ufrivilligt indblik i voksenlivets erotiske sider. Det er denne fatale og ulmende overgangs-sommer, som er filmens omdrejningspunkt. Det er en historie, hvor fortælleren ser tilbage på sit yngre jeg og omsider forstår, hvad der skete.

Der er tale om en filmatisering af den norske forfatter Per Pettersons fremragende roman. Det er ikke en let opgave med de to fortællespor, fortid og nutid, der blandes hele tiden, og hvor man først til sidst forstår sammenhængen. Men det er lykkedes fint for norske Hans Peter Moland, der står både for manuskript og instruktion.  Og den danske filmfotograf Rasmus Videbæk er blevet rost til skyerne for sine fantastiske stemningsbilleder fra den norske natur.

Gud eksisterer og hendes navn er Petrunya

Gud eksisterer og hendes navn er Petrynia

 

Makedonien er ikke et filmland, ja knap nok et land, men som en tidligere del af det gamle Jugoslavien er det nu blevet det, efter mangeårig strid har det endog fået lov til at kalde sig det, hvis det sætter et Nord-  foran!

Aftenens film er lavet af en kvindelig makedonsk instruktør, og er et satirisk drama om kvinders vilkår i en traditionel mandeverden. I en lille by er det hver januar en tradition, at den lokale præst smider et kors i floden, hvorefter byens mænd springer i vandet efter det. Kirken lover held og lykke resten af livet for den, der får fat i det. Ved et tilfælde får vores heltinde Petrynia, der er ugift, hjemmeboende og arbejdsløs, fat i korset, og så er fanden løs! En kvinde er ikke en del af ritualet. Men Petrynia holder fast i sin ret, hun har i den grad brug for lidt held!

Det er der kommet en sjov fortælling og en række velkomponerede billeder fra et forarmet, sydeuropæisk land ud af. En underholdende, varm, feministisk film med meget på hjerte.

Undtagelsen

Undtagelsen

 

Aftenens film blev valgt af medlemmerne som jokerfilm sidste år, men blev aflyst som følge af corona-nedlukningen. Den skal vi naturligvis se alligevel i år!

Den er en filmatisering af Christian Jungersens mesterlige roman af samme navn fra 2004 og veksler mellem at være et kammerspil-lignende psykologisk drama og en international thriller. Altså mellem 4 kvinders intriger mod hinanden på et kontor og det tyvene århundredes værste folkedrab. Bogens og filmens formål er at vise at der ikke er nogen forskel hvad angår ondskaben i begge verdener. Forbindelsen mellem de to verdener består i, at kontoret, hvor de 4 kvinder er ansat, tilhører Dansk center for Information om Folkedrab.

Det er altid svært at få alle en romans intentioner med i en film, og det gælder også her, men castingen af og skuespillet af de fire kvindelige hovedroller gør Undtagelsen til en yderst seværdig filmatisering, selv om man, som Sdf’s anmelder skriver, ”forlader biografen fyldt med en følelse af ubehag efter mødet med så megen ondskab”.

Falling

Falling

 

Aftenens film viser mødet mellem John Petersen, der bor med sin mandlige samlever og deres adoptivbarn i Californien, og hans far, der er landmand fra Midtvesten, men ikke længere kan passe sin gård og derfor hentes af sønnen med henblik på at finde en beskyttet bolig til ham nærmere på. Det bliver ikke noget vellykket møde, for faderen er i sin begyndende demens både forvirret og grov og vulgær i sit bøssehad og i sin afstandtagen til alle former for afvigelser fra hans konservative normer.

Den dansk-amerikanske multi-talentfulde Viggo Mortensen har lavet en film, hvor han både er instruktør, manuskriptforfatter og spiller den ene hovedrolle som John. Det er på en gang en meget personlig film om forholdet mellem en gammel, halvdement far og hans midaldrende søn, og samtidig en film, der tydeligt viser det moderne Amerikas splittede tilstand. Som i Viggo Mortensens tidligere film, vi har vist i klubben: I Captain Fantastic var det opdragelsesmetoderne og livsstils-forskellene, i Green Book var det halvtredsernes racemæssigt splittede USA, her går splittelserne på kryds og tværs, men lige dybe.  Det er et voldsomt drama.

Sound of Metal

Sound of Metal

 

Som første film i filmklubbens 35. sæson viser vi den netop Oscar-vindende amerikanske film, hvis klipning og lyd danskeren Mikkel E.G. Nielsen står bag.

Det er en bevægende skildring i høj hastighed af en normalt langsom proces ind i og forbi tabet af hørelsen for en trommeslager. Ruben er en mand, der har rejst sig fra en hård baggrund og formået at vælge stofferne fra og musikken til. Han er kæreste med sangeren i et metal-band. Derfor er det også ekstra ubærligt, da han pludseligt mister hørelsen. Vi – publikum – oplever direkte konsekvenserne og udfordringerne, der følger.

Filmtidsskriftet Ekko slutter sin rosende anmeldelse af den gribende film: ””Sound of Metal” er et mesterværk, der kræver et biografbesøg med ekstra god lyd. Kun sådan kan man værdsætte filmens enorme respekt og ærefrygt for lyd”. Det tror vi godt, Den gamle Biograf kan leve op til.

Generalforsamling sæson 34 + Gøg og Gokke

Kort generalforsamling
og derefter
Gøg og Gokke
Vi slutter sæsonen med en både sjov og filmhistorisk spændende film.

Stan Laurel (1890 – 1965) og Oliver Hardy (1892 – 1957) – med andre ord Gøg og Gokke – var titaner i pionertiden for amerikansk film, og John Bairds film begynder her: På settet til ”Way out West”, deres kostelige westernparodi. Begge mænd er bitre og frustrerede, synes de underbetales af producenten og har lige lovlig meget gang i den mht spil og damer. Så springer vi til 16 år senere, da parret er blevet turnerende anakronismer for halvtomme sale i England. Der er op- og nedture i det følgende og begge mænd har helbredsproblemer.

Det er et bittersødt, charmerende og nostalgisk portræt, der tegnes af de to komikere. Venskabet mellem dem er rørende skildret, så man både ler og græder.