Sameblod

Lapland i 1930’erne. Den 14-årige samepige Elle Märja lever et traditionelt vildmarksliv med sin familie, der opdrætter rensdyr. Da hun kommer på kostskole og udsættes for racebiologiske undersøgelser, fyldes hun af skam i en sådan grad, at hun stikker af til Uppsala og udgiver sig for at være svenske Christina. Men fornægtelsen af familiens kultur har sin pris.

Dørene åbnes kl. 19.00 – Cafeen er åben
Filmstart kl. 19.30
Halvvejs i filmen holdes et kvarters pause hvor Cafeen også er åben

Jeg, Daniel Blake

Daniel Blake, filmens hovedperson, har været snedker i en menneskealder, da han rammes af sygdom og ikke kan arbejde. Han må bede staten om hjælp, men livet er ikke nemt, når man skal følge statens forvirrende og ydmygende regelrytteri. Han gør imidlertid sit bedste og har endda overskud til at hjælpe den enlige mor, der også er i klemme i systemet.

Sjældent har man set skildret en kritik af velfærdsamfundets bureaukratiske bagside så stærk og gribende. Loach og hans faste manuskriptforfatter, Paul Laverty, har skabt endnu en socialrealistisk harmdirrende beretning om almindelige menneskeskæbner, der sjældent finder vej til det store lærred. Der er ingen store filmiske armbevægelser hos Loach, men det stille har også ret, når det formidler en så vigtig fortælling. Også i Danmark gælder det, som Kim Skotte skriver i sin anmeldelse i Politiken, at det er ”en tiltrængt film til tiden”.

Dørene åbnes kl. 19.00 – Cafeen er åben
Filmstart kl. 19.30
Halvvejs i filmen holdes et kvarters pause hvor Cafeen også er åben

Moonlight

Vi slutter første del af sæsonen af med at vise årets Oscarvinder som bedste amerikanske film.

Filmen er historien om den unge sorte mand, Chiron, fortalt gennem 3 udvalgte og klart definerede nedslag, nemlig barndom, ungdom og voksenliv.  Hans liv og kamp for at finde sin plads i tilværelsen formes dels af de mennesker, han møder, og dels af de øjeblikke, han gennemlever, i et af Miamis hårdt belastede kvarterer. Fra en ludfattig barndom med grov mobning og en opvækst hos en crackafhængig mor over ungdommen, hvor vold og spørgsmål om seksualitet presser sig på, til et voksenliv hvor han må genforhandle sin identitet og tage ejerskab over sit eget liv.

Det er en meget velspillet film, der nærværende og roligt fortæller sin bevægende historie. Det er en dannelsesfortælling, der foregår i et sort, voldeligt, homofobisk miljø, som instruktøren selv kender til, men som han formår at lave en almen historie ud af. Det fineste ved Moonlight er netop iflg. Bo Greens anmeldelse i Weekendavisen, at ”filmen er tidløs og farveblind”, altså vedkommende for os alle.

Frantz

Den tyske unge pige Anna har mistet sin forlovede, soldaten Frantz i 1. verdenskrig. Ved Frantz’ grav møder hun en dag franskmanden Adrien, der lægger blomster på graven og præsenterer sig som en nær ven af afdøde. Anna bliver rørt over denne omsorg og introducerer Adrien for Frantz forældre, som hun bor hos, og både de og Anna bliver optaget af denne unge franskmand, som tilsyneladende kendte deres elskede søn og mand fra før verdenskrigen.

Det er en betagende film, vanvittigt flot fortalt og fotograferet. Ozon holder sig til en gudesmuk sort-hvid billedside på nær enkelte særligt følsomme scener, hvor han giver farverne lov til at blomstre. Og han leger hele tiden med vores forståelse af fortællingen. Hvem er den pålidelige fortæller, og hvor meget betyder sandheden egentlig for helingsprocessen? Ikke blot for Anna, men også for de krigsførende nationers plagede sjæle efter en krig, der har frarøvet så mange unge patrioter livet.

De standhaftige

Filmen viser de omkostninger, Danmarks engagement i de forskellige mellemøstlige krige har haft. Den fortæller historien om en ung dansk soldat, der træder på en landmine og får sine ben sprængt væk. Hjemme i Danmark følger vi hans psykiske reaktioner, især vreden, og hans energiske forsøg på genoptræning. På hospitalet møder han en ung balletdanserinde, og en kærlighedshistorie udvikler sig.

Kan man sine klassikere, altså i dette tilfælde H. C. Andersens ”Den standhaftige tinsoldat”, kan man tænke sig til dele af historien, selv om den moderne ballerina i modsætning til eventyrets i den grad kan andet end at stå på et ben og se smuk ud.

Det er på mange måder en gribende film, der først og fremmest er et psykologisk portræt og en kærlighedshistorie, og man kan godt savne det mere samfundskritiske og politiske aspekt, men det er altså ikke her, den svenske instruktør har lagt vægten. De to hovedroller spilles glimrende af Mikkel Følsgaard og den debuterende Cecilie Lassen, der selv er balletdanserinde, der har måtte holde op med at danse på grund af skader!

Virgin mountain

Gode film og god mad passer sammen. Vi fortsætter vores tradition med to film og middag. Tilmelding er nødvendig senest onsdag d. 1. november på tlf. 4057 8804 eller 5885-5209.
Man er naturligvis velkommen til at se begge film eller blot den ene. Med/uden spisning.

Klokken 16.00 vises første film af to i Dobbeltfilmarrangement med spisning.

Den mandlige hovedperson, Fusi, lever ved filmens begyndelse et ret sølle og begrænset liv endnu hjemmeboende, trods at han vel er omkring de 30 år gammel. Han er på mange måder tung i det og har svært ved at begå sig socialt. Som filmens titel siger det, er han endnu uden sin seksuelle debut og fysisk klodset og stor som et bjerg. Filmen følger hans udvikling, efter at han tilfældigt har mødt en sød kvinde, der dog også har sit at slås med, og er på mange måder både en kærlighedsfilm og en – noget sent må man sige –  ”coming of age”- film. Det rørende og betagende ved filmen er portrættet af en person, som ellers altid er en biperson, men som her trækkes frem som hovedpersonen og viser sine skjulte kvaliteter. Midt i hverdagsrealismen kommer man til at holde af ham som den grimme ælling, der også til sidst får lov at lette! En varm og rørende film.

 

Min far Toni Erdmann

Da musiklæreren Winfried forlades af sin sidste elev og hans hund dør, er det tid for ham til at forsøge at rette op på forholdet til sin voksne datter. Hun er nemlig blevet en ensporet karrierebevidst business-kvinde, der arbejder som konsulent i et rumænsk oliefirma. I et forsøg på at nå ind til hendes skjulte, oprindelige jeg, tager faderen uanmeldt til Bukarest og opsøger hende – ikke som sig selv, men med paryk og falske tænder som coachen Toni Erdmann! Den skæve komik opstår mellem den groteske Toni-figur og businessverdenen og dens omgangsformer.

Efter sigende er det sjældent, at premieregæsterne ved Cannes-filmfestivalen har grinet så meget. ”Filmen veksler helt ubesværet mellem det komiske og det patetiske, mellem den platte joke og den sitrende følelse. Toni Erdmann forsøger at være morsom, men er det ikke. Filmen derimod forsøger ikke at være morsom, men er det!”, som Sdf-anmelderen siger det.

.

Manchester by the sea

Lee er en mand af få ord i et koldt nordamerikansk Boston. Vi fornemmer fra start af, at noget har forårsaget hans knugende tavse ensomhed, men først da hans storebror dør og efterlader ham sin adfærdsvanskelige teenagersøn i hans varetægt, sker der noget. Lee drager tilbage til sin fødeby, en fiskerflække på den amerikanske østkyst, den by der har givet filmen navn, Manchester by the Sea. Og langsomt får vi indsigt i baggrunden for Lees ophold i Boston, og hvorfra smerten og selvhadet stammer.

Filmen er blevet meget rosende anmeldt og kaldt et mesterværk. Berlingske kalder den ” en smerteligt rørende historie, der ikke ville være til at bære, hvis den ikke var så smuk i al sin kuldslåede menneskelighed”, og filmmagasinet Ekko slutter sin anmeldelse usædvanligt klart: ”Filmen er simpelthen så skidehamrende godt skrevet og spillet. Se den! ”

Kongens valg

Den 9. april 1940 forsøgte den tyske værnemagt at besætte Danmark og Norge. Det lykkedes som bekendt hurtigt i Danmark, men i Norge gik det helt anderledes: Regeringen og kong Haakon var i tvivl i 3 dramatiske døgn, og filmen, som på norsk hedder Kongens Nei! – og hvorfor dog lave suspense ud af noget vi alle historisk ved, som den danske titel gør? –  beskriver – vel sagtens historisk korrekt – det fortumlede psykologiske drama indtil beslutningen blev taget. Vægten er lagt på kongens usikkerhed: Overgivelse eller krig, men skildrer også fint andre historiske faktorer, der blev afgørende for valget.

Danske Jesper Kristensen, som selvfølgelig primært er valgt, fordi han i den grad ligner Haakon VII, spiller denne tvivl igennem på fremragende vis. Han vil i modsætning til sin søn kronprinsen hellere lege med børnebørnene end træffe svære, nationale beslutninger, som jo i vores type kongedømme slet ikke er hans opgave. Filmens vekslen mellem dette intime etiske drama og det overordnede historiske overblik er stærk og overbevisende, og det er i det hele taget blevet til en glimrende film.

Gense Cabaret med Liza Minelli

Gensyn med “Cabaret” Bemærk MANDAG d 25 sept. 2017

Gørlev Medborgerforening og Filmklubben er gået sammen om et arrangement hvor vi omdanner ”Den Gamle Biograf” til en Cabaret fra 30`erne.
Dermed dannes rammen og skaber den rette stemning når vi viser filmen ”Cabaret” med Liza Minelli.
Herudover vil der blive serveret ost og pølsebord til 60 kr. mod forudbestilling på email: gorlev.medborger@gmail.com
Om Filmen:
I 30’ernes Berlin ligger økonomien i ruiner og millioner af utilfredse abejdsløse giver nazismen vind i sejlene. Det lader dog ikke til at genere de uhæmmede skuespillere på cabareten Kit-Kat-club, der optræder med sexede og stærkt satiriske numre. Men inden længe bliver også de løsslupne kunstnere draget ind i den uhyggelige tyske virkelighed.

Entre: 40 kr. for medlemmer af de to foreninger.
Er du ikke medlem endnu ?
kan du efter eget valg købe medlemskort à 40 kr. til Medborgerforening
eller medlemskort à 30 kr. til Filmklubben ved indgangen.
Bemærk at det er mandag d. 25/9 kl 19.30