The Reader

Aftenens film er vurderet ret forskelligt, men flere af klubbens bestyrelsesmedlemmer har set den og været meget optaget af den. Og som i Fly’s tilfælde er der også her tale om en instruktør, der før har vist sin høje standard, i dette tilfælde Stephen Daldry, der lavede de fremragende film Billy Elliot og  The Hours, som vi begge har vist i filmklubben.
Filmens første del skildrer et mærkeligt kærlighedsforhold i efterkrigstidens Tyskland mellem en stor dreng og en enlig, dobbelt så gammel kvinde. Han lærer gennem hende erotikkens første betagelse, hun får til gengæld læst verdenslitteraturens klassikere højt, deraf titlen. Først højtlæsning, så sex! Hanna forsvinder imidlertid ud af den unge mands liv, og de mødes først syv år senere i en retssal, han som jurastuderende og optaget af at forstå, hvad hans forældregeneration lavede under krigen, hun som anklaget for sit virke som SS-vagt i en koncentrationslejr under krigen.

Filmen bæres frem af en fantastisk præstation af Kate Winslet som Hanna og en spændende diskussion om kærlighed, soning og skyld. Holocaust blev ikke begået af en særskilt, nu afdød race, som kaldes nazistiske monstre. Almindelige mennesker blev inddraget i mordmaskinen. Men hvordan gik det til, og hvad følte de bagefter? Og hvordan så den næste generation på dem og deres forbrydelse? Det er filmens væsentlige temaer.

The Hours

Hvor vi dog glæder os til gensynet med dette medrivende mesterværk, som flere medlemmer af bestyrelsen så på vores årlige ”screening”, og som vi på det varmeste vil anbefale alle at se eller gense!
Filmen folder sig efter en prolog, hvor vi ser Englands store kvindelige forfatter, Virginia Woolf, begå selvmord i 1941, ud i tre forskellige tidsaldre, og den handler om tre forskellige kvinders kamp for at leve op til rollen som ”perfekt kvinde”: Julianne Moore spiller den gravide husmor, der i USA i 1951 prøver at arrangere en lille fødselsdagsfest for sin mand. Hendes depression gør det ikke let, og hun kan ikke slippe Virginia Woolfs roman Mrs. Dalloway fra 1925, der også handler om en kvindes perfektionistiske planlægning af en fest. ( I øvrigt fremragende filmatiseret i 1998 og vist i Gørlev Filmklub året efter). Imens følger vi også den hektiske moderne Meryl Streep i nutidens New York planlægge en fest for sin aidsramte forfatterven. De to historier bliver så igen brudt af historien om Virginia Woolf, spillet af Nicole Kidman, mens hun i 1925 færdiggør romanen Mrs. Dalloway.

Billy Elliot

Aftenens film fik ved joker-afstemningen i sidste sæson næsten lige så mange stemmer som de to film, der blev valgt. Derfor var det oplagt at tage den med i år. Filmen foregår i Nordengland i 80’erne, hvor Margaret Thatchers regering var fast besluttet på at knække de strejkende minearbejdere. Den 11-årige Billys far og storebror tilhører de “rigtige mænd”, så det bliver ikke let for Billy at bytte boksehandskerne ud med balletskoene. Men det gør han faktisk, for filmen er både en socialrealistisk film i den gode Ken Loach og Mike Leigh-tradition og samtidig et eventyr. Filmen handler om at turde forfølge sin drøm og stå ved hvem man er uanset omgivelsernes mistro og modstand. Det er historien om ællingen der trods megen modgang bliver en svane. En eviggyldig og livsbekræftende historie vi elsker at tro på og få gentaget.