Dårlig Dannelse

Den spanske instruktør Almodóvar laver fantastisk gode film, og vi har vist flere af dem i klubben, sidst ”Tal til hende” i forrige sæson. Aftenens film er ingen undtagelse.
Filmen er flere ting på en gang: En fortælling om en præst og en lærer, der i 1960’erne udnytter drengene i sin varetægt. En fortælling om de samme drenges gensidige forelskelse i ly af biografmørket. En erotisk farce og et homoseksuelt melodrama. En film-noir-thriller komplet med mystiske identiteter i en mørk skæbnetung fortællings greb. Og derudover er der tale om et selvportræt af en passioneret ung filminstruktør i kreativ krise. Det er givetvis også en ganske personlig film, der bygger på selvbiografisk stof, Almodóvar her har lavet.

Men betegnende nok bliver hele dette komplicerede lag af historier, man springer mellem, ikke svært eller indviklet.” ”Dårlig dannelse” fremstår med sine indre modsætninger, sin udfordrende mangel på dømmesyge, sin tørre humor og sin uskrømtede fortælleglæde, som en dejlig oplevelse af den særlige art, som kun en Almodóvar-film kan give”, som Morten Piil slutter sin anmeldelse i ”Information”.

Tal til hende

Igen er der tale om en film flere i bestyrelsen har set og stærkt anbefaler.
Efter ”Alt om min mor” ( som Gørlev Filmklub viste i 2000) troede man dårligt at den store spanske instruktør kunne blive bedre, men aftenens film er faktisk utrolig god. ”Den er så bevægende og åndeløs smuk, at man knapt nok bemærker, hvor grænseoverskridende filmen i grunden er”, skriver Chr. Monggaard i sin anmeldelse i Information.

Benigno er sygeplejer for den smukke danserinde, Alicia, som han er forelsket i og som efter en ulykke ligger i koma. Marcos kæreste, den kvindelige tyrefægter Lydia, såres under en tyrefægtning og ender også i koma, og de to mænd mødes på samme hospital. Det kan lyde fortænkt, men i filmens ramme er det dybt bevægende at se den  blide og omsorgsfulde Benigno passe og pleje Alicia og instruere Marco i, hvordan han skal behandle sin bevidstløse kæreste. Det har oftest været kvinder, Almodovar har interesseret sig for tidligere, men her er det to mænd, der elsker kvinder, der er ude af stand til at gengælde deres kærlighed, der står i centrum. De bliver i deres skæbnefællesskab gode venner trods deres forskellighed, og hjælper hinanden i de svære kriser, der følger.