Steppeulven

Ole Christian Madsen tegner i denne film et fascinerende portræt af en af de store gåder i dansk musikhistorie, Eik Skaløe, der brændte så klart og døde i en alder af bare 25 år.

Eik møder den unge fredsaktivist Iben Nagel Rasmussen og forelsker sig hovedkulds. Men Iben er barn af tiden og tager parolerne om fri kærlighed og sex alvorligt. Hun fornægter den personlige ejendomsret og vil ikke nøjes med én mand. Som i et klassisk trekantsdrama indleder han derfor en kamp for at vinde hendes kærlighed. Som poet og sanger besynger han konstant sin kærlighed til hende, men må til sidst erkende sit nederlag. I 1968 rejser han uden sin elskede Itsi Bitsi til Nepal, drømmenes land i øst, en rejse han aldrig vender hjem fra.

Man er som sædvanligt velkommen til enten en af filmene eller begge film med eller uden middag imellem.

Bemærk DOBBELTFILM-ARRANGEMENT Lørdag d 28. januar
med mulighed for spisning imellem de to film.

Dørene åbnes kl 15.30
Cafe fra 15.30-16.00 samt i pausen midtvejs.
1. Filmstart 16.00 “Kollektivet”
og
2. filmstart kl. 20.00 ” Steppeulven”

Prag

Ole Christian Madsen har tidligere i den gribende ”En kærlighedshistorie” fra 2001, som vi af uforklarlige grunde aldrig fik set i klubben, vist at han evner at skildre det ”Bergmannske” ægteskab, kammerspillet om det (u)opslidelige parforhold. Dengang med Lars Mikkelsen, nu med Mads Mikkelsen i den mandlige hovedrolle, begge gange med Stine Stengade i hustruens rolle.
Den tjekkiske hovedstad er omdrejningspunktet i aftenens ”Kafkaske” ægteskabsdrama. Christoffer skal hente sin afdøde far, der i årevis har levet i Prag, og tager med sin kone Maja derned. Faren har været totalt fraværende i hans liv, så tilsyneladende er der tale om noget rent praktisk Men inden bag den strømlinede facade hos det smukke og velklædte par lurer det, og snart åbnes der for et skab fuld af hemmeligheder og løgne. Christoffer har som den mest sårede mest i klemme og må sande, at rejsen til Prag også bliver en kamp for hans ægteskab.
Mads Mikkelsen og Stine Stengade beviser endnu engang, at de er store skuespillere, og byen Prag bruges spændende som byrum og symbol, og fremstilles visuelt betagende smukt og ”medspillende” af fotografen Jørgen Johansson.