På Himlens Kant

Fatih Akin, hvis fremragende gennembrudsfilm Mod muren vandt vores sidste lokale filmfestival i 2005, har lavet en ny rost film, der vandt manuskriptprisen ved sidste års Cannes-festival.
Filmen veksler mellem at foregå i Tyskland og Tyrkiet og udspiller sig mellem seks meget forskellige tyskere og tyrkere og tysk-tyrkere. Ikke for ingen ting er Akin tysker med tyrkiske rødder, og som i Mod muren er det tværkulturelle møde i centrum. Den vidtløftige handling lader sig dårligt referere, det må være nok at nævne at en tyrkisk enkemand i Bremen slår pjalterne sammen med en moden prostitueret. Hans søn er en velintegreret universitetslærer i Tyskland, mens den prostituerede kvinde har en datter, der i Tyrkiet deltager i den forbudte kurdiske modstandsbevægelse. Hun må imidlertid flygte til Tyskland og får der en nær veninde, som siden rejser til Tyrkiet, og hvis mor er fortællingens sjette person. Efter sigende er det ikke så indviklet, som det umiddelbart lyder.

Filmen har et grundlæggende budskab om tolerance og engagement, men er primært en velspillet, jordnær og realistisk fortælling, som virker stærkt.